Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

06 november, 2012

Alla mina planeter, alla mina världar

Det är kväll nu, näst intill natt. Min älskade sover sedan länge, väl nerbäddad bland sköna lakan. Mjuka lampor lyser i vårt vardagsrum, därute är det alldeles svart. Jag sitter framför teven, och följer den amerikanska valvakan, delar upp mig mellan den och kursboken om gromning och om Alexandramannen. Jag tänker på de olika världar jag har omkring mig och i mig, och på hur nära och upp i varandra de är ändå, och trots allt:

De rofyllda andetagen från min älskade, lugnet och värmen i vårt hem.

De planeter i internetuniversum som jag aldrig har besökt, men som jag blir presenterad för under kursen. Det är platser som rymmer faror, hot, skräck och förnedring, och som förstör barn ända in i deras hem.

Känslan av frustration, vanmakt, förundran och förtvivlan över hur viktigt det är, vem som väljs som president i ett land där jag aldrig har varit och som ligger så ofattbart långt ifrån mig. Hur viktigt det känns att segraren blir Obama, den mjuka av de båda, den som inte slår så hårt på människor.

Och jag tänker på hur jag ändå kan bli lättad och glad, mitt i allt. Hur jag kan glömma alltsammans en sekund, för en helt vanlig struntsak. Som när jag går ut i köket för att fylla på min tekopp och ser, att grannarna som tydligen deltar i novemberupproret de också, faktiskt har släckt för natten och inte tänker ha de sirenliknande juldekorationerna på dygnet runt, i alla fall.

8 kommentarer:

  1. Du skriver så magiskt och förtrollande att jag blir hänförd och låt oss för världens skull verkligen hoppas att den som inte slår lika hårt ska vinna! Kramar till dig min fina cybervän!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blir så lycklig över dina ord, att jag får tårar i ögonen, tack kära du!
      Och kramar tillbaka till dig = )

      Radera
  2. så så många världar..parallellt och samtidigt mitt i..så jag känner också, och en förundran över hur man rymmer och om man verkligen ska..
    tycker de där små goda ståkarna..de spelar de starkaste tonerna i slutändan..sprider sig..mmm..
    så vill jag tänka. annars sprängs jag nog en vacker dag tror jag..

    kärlek, Lycke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, jag vet och jag känner så precis vad du menar = )

      Kärlek

      Radera
  3. Tur man kan bli lättad och glad, för småsaker, för annars så skulle det bli för jobbigt! Engagemang har sin tid, en tekopp sin....

    Kram
    Petronella

    SvaraRadera
  4. Tycker så mycket om den vishet som finns inom dig vännen. Och det ömmande hjärtat. Ömmande hjärtan är så viktiga i vår värld. Att de är i majoritet. Då finns det hopp. Och jag är glad att ömmande hjärtan var i majoritet i presidentvalet.

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu blir jag så där lyckligt rörd igen. Dina ord betyder mycket för mig. Det är så fint att få dem från ett annat ömmande hjärta.

      Kramar till dig, min fina vän!

      Radera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.