Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

08 november, 2012

"Nåt för dom som väntar..."

Ibland, plötsligt, faktiskt ofta när jag som bäst behöver det, händer det:

Att något träffar rakt in i mitt hjärta. Att någon annan, någon annan gång, någon annanstans, har satt ord på den tyngd jag bär på. Ord som läker och lenar. Ord som hjälper mig att orka, som håller min hand genom mörka nätter och mörka dagar.

Ni som följt min blogg vet att min mamma drabbades av en stor stroke i våras.

Det som hela tiden har fått mig att blicka framåt, att orka, är tanken på att stroke är en sjukdom där man långsamt bygger upp det som raserats, där man sakta kan resa sig upp och börja röra sig framåt igen. För mig är det vad det måste handla om. Att mamma långsamt blir bättre och bättre, tar tillbaka bit för bit. Det är min tröst, min livboj, mitt hopp och min längtan.

Men på samma sätt är det just den där himla tiden, tiden, tiden, alltid denna väntan som är tiden, som är min vanmakt, min frustration, min sorg. Som är de dagar, nätter, veckor, månader vi inte slipper undan, de som bara måste gå.

Så häromkvällen såg jag Miss Li sjunga Olle Ljungströms låt "Nåt för dom som väntar" i  teveprogrammet "Så mycket bättre". Den träffade rakt in i mitt hjärta. Den har gått på repeat sedan dess. Jag har sjungit den tyst, jag har sjungit den högt, jag har sjungit i hopp, i vanmakt, i ilska, i sorg. För det är ju precis så jag känner, att:

Gud uppfinn nåt nytt
Som gör det lätt att hålla ut
Nåt för dom som väntar
Dom som orkar vänta
Mer

10 kommentarer:

  1. Visst är det fint med de där livbojarna! Jag såg också Miss Li, det var fantastiskt! Lisa Ekdahl har ofta gett mig livbojar genom sina texter. Varm kram!

    SvaraRadera
  2. Ibland finner man de där texterna som bara träffar rätt. Jag är glad att du fick höra den sången som ger dig tröst och hopp.

    När jag hör låten "what are words" så tänker jag att det är jag och min man. Det är "vår" sång, inte för att jag förknippar den med något särskilt minne utan för att vi fått lära oss att leva tillsammans trots att livet förändrats så drastiskt. What are words if you really don´t mean them when you say them... Det är lätt att älska när man är på samma våglängd, livet "leker" och goda saker händer. Det är betydligt tuffare när något gör att livet totalt ställs på ända och allt det svåra kommer som en ovälkommen gäst... Då lyssnar jag på What are words och tänker att det finns de som vet precis hur det känns...

    En stor kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du delade med dig av det. Så himmelens fint, skört och sårbart.

      Stora kramen!

      Radera
  3. ååh, du jag visst inte. värker i mig när jag läser. och den där låten måste jag lyssna på verkligen. tror på att det går fint, åt rätt håll, att det blir bättre..tro som försätter berg. och musiken vad mycket den gör. fastnar också för texter som hjälper som helar..som får en att minnas..
    kramar om genom rymden, Lycke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina, omtänksamma Lycke= )

      Stora kramar tillbaka till dig.

      Radera
  4. Jag visste inte heller... Vad hårt och ont och ledsamt... Skönt att man kan hitta tröst i ord och få lite kraft att orka. Orka att tro och hoppas!
    "Så mycket bättre", är hela veckans höjdpunkt...

    En varm kram till dig!
    Petronella

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket för din omsorg Petronella = )
      Ja visst är det veckans höjdpunkt! Det är ett fantastiskt program.

      Stor kram

      Radera
  5. Din text berörde mig, precis så som Miss Li´s låt gick rakt i mitt hjärta.
    Önskar dig och din mamma mycket kraft att fortsätta!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, så fint att höra, tack för att du berättar det = )

      Och tack för att du tänker på mig och mamma.

      Kram

      Radera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.