Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

14 oktober, 2012

Soppåsedagar

Ibland har livet fyllts av soppåsedagar. Av diska-i-fesljummet-vatten-dagar, dammsugardagar, blöta-raggsocke-dagar.

Så plötsligt en dag som igår, åker jag och min älskade iväg på en biltur. Jag går till frisören och klipper håret för första gången på evig tid. Vi går på restaurang. Äter god mat och pratar och skrattar bland andra som är glada och ute på galej. Vi går vidare, till ett kalas. Jag har på mig en fin klänning och står och håller i ett immigt glas, äter plockmat, bubblar med trevliga människor, lyssnar på musik och skratt.

Det är först när jag kommer hem som jag förstår att soppåsedagarna har blivit på tok för många på sista tiden. Det är nämligen först när jag byter till en annan slags dag, en dag som igår, som jag märker hur mycket det behövs. Det är först då jag märker att det är dags att fylla på med andra slags dagar, så att soppåsedagarna mister sitt världsherravälde.

8 kommentarer:

  1. hej på morgonen. de där dagarna har också jag haft så alldeles för många av (ler) vi som renoverat.inte tagit oss tid..på torsdag ska jag till frissan i allafall. tycker om hur du skriver , coh vad om. Liten som vaknar nu. han har feber..
    kikar mera sen. så glad när du hälsar på..

    kramar Lycke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Lycke och vad roligt att "se" dig här igen = )Önskar dig fler dagar utan soppåsar!

      Kramar,
      Frida

      Radera
  2. Här kan jag sitta länge och läsa dina små berättelser. Du skriver verkligen härligt..

    Maidi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad glad jag blir, tack så mycket = ) Och jag kommer snart tillbaka igen, till din fina blogg!
      Allt gott,
      Frida

      Radera
  3. Vad jag känner igen mig! Precis så! Vad härligt att du och din kära fick en sådan fin dag tillsammans, en dag att tanka upp den där boxen med energi och glädje man behöver så väl! Och jag hoppas att både du och jag får uppleva fler dagar att spara och färre soppåsedagar framöver! Stor kram vännen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen vännen, det skålar vi för och bestämmer här i cyberrymden! Stora kramen!

      Radera
  4. Vad fint! Att du fick en sådan dag. För det är ju som du säger - då kan man göra revolution mot soppåsedagarna. KRAAAM!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Färre soppåsedagar åt folket! KRAAAAM= )

      Radera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.