Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

25 oktober, 2012

Snö - "Som moln överallt"

Alldeles nyss föll första snön över grågatorna, det var alldeles vitt när jag såg ut genom fönstret. Det är märkligt det där, hur det ännu är så magiskt, hur jag bara måste ut och lukta och ta på allt det luftiga, vita. Jag ler och jag ropar på min älskade att han också ska komma och titta, och jag tänker tjocka tumvantar, rödnypta kinder, snögrottor, snölyktor och snöbollar, ångande varm choklad ur stora koppar, snöknarr och fras under skorna, tyst, stilla och vitt.

Fast jag blir rädd också. Jag fryser till litegrand inuti. För jag vet så väl hur mörkt det blir under de evighetslånga slaskdagarna, när snön är grå och svart och pissgul och iskallt genomblöt, och vintern aldrig någonsin tar slut. Hur olycklig jag blir, hur håglös, nedstämd och ledsam.

Och jag tänker att jag måste minnas en sång som jag vet gör vintern vacker igen. Jag upptäckte den förra året, och den fantastiska "Snö" med den otroliga Laleh bar mig igenom många, långa snöslask dagar. Klippet jag länkar till är dessutom fyllt med vackra bilder på snö som är som den ska vara, då, när det är som Laleh sjunger: "Som moln överallt"!

16 kommentarer:

  1. Då måste jag lyssna på den för de evighetslånga slaskdagarna gör mig till en grå liten mus som bara vill sova. Men idag skiner solen! Kraaam!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det påminner vi varandra om, tycker jag! Och så får vi se till att liva upp varandra när vi vissnar så där. Härligt med sol, se till att tanka så mycket ljus och värme du kan = ) Kraaaam!

      Radera
  2. Håller med dig om att det är tvetydigt detta med snön. När det är fina dagar är det ju bara helt underbart. Men en del dagar vill man bara gräva ner sig. Hoppas du får en fin fredag. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så! Om den alltid vore sådär julkortsvacker, skulle de långa vintermånaderna vara betydligt lättare att uthärda.
      Kram

      Radera
  3. Stackare! Vad tråkigt att du känner så! Vet många som mår direkt dåligt när vintern kommer:-( En del brukar ju skoja om att de är födda på fel plats på jorden... Nu ska jag låta sådär vidrigt "käck" som man bara avskyr men själv älskar jag faktiskt den här årstiden! Jag instiftade visst ordet "Narniavinter" på ett forum jag hängde på:) Fast det är sant att det ska vara riktig snö, inte bara kall blåst och mörker och om jag fick önska skulle jag bo längre uppåt landet än såhär för att få chans till bättre vinter!

    På sommaren däremot så mår jag dåligt, jag gråter och blir deppig... Jag klarar inte värmen som kommer! Så jag brukar säga att jag också är född på fel plats (där det ständigt är varmt) men att jag hamnade rätt till slut i alla fall:)

    Själv älskar jag den här tiden fram till jul! Jag älskar ljusen och alla traditionerna. Januari är ju rätt trist men då har vi en del födelesedagar och ja, tiden flyter på ... Men jag hoppas att du får många härliga vita dagar utan slask och tråk och att Lalehs vackra sång tar dig igenom en vinter till!! Stor kram och pepp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för pepp och kram! Du kan säkert smitta av dig på mig med lite vinterlycka, så kan jag försöka smitta dig med sommarlycka när den tiden kommer ; )
      Stor kram fina!

      Radera
  4. Hej
    Vad roligt att du kikade in, jag har sett dig hos Fröken gredelin också! Du skriver fint.. Nu har jag bara skummat lite här och där men jag gillade ditt "farmor ring" inlägg. Jag förlorade min mamma för nästan två år sen och när vi gifte oss i september var det en självklarhet för mig att på "andra handen" bära hennes ring, mamma var där med mig/oss!

    Vi åker till Thailand idag!!! Underbart!!!
    Jag återkommer hit, kanske gör jag något inlägg på min blogg också men i första hand är det semester.

    Ha det gott
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, vad roligt att du kikade tillbaka och tack för dina ord = )

      Vet du, precis som du tänker kring din mammas ring, tänker jag på kring farmors. Att jag ska bära den när jag gifter mig, så att hon är med mig på något sätt. Tänk, det finns en sådan tröst i symboliken när man möter sorg och saknad...

      Hoppas du har en fantastisk tid i Thailand!
      Kram, Frida.

      Radera
  5. Tack för tipset! Ska också ta till de där vackra sångerna, när det känns lite deppigt och grått!

    Kram
    Petronella

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad fint att kunna tipsa dig! Hoppas det kan skingra gråheten och deppigheten = )

      Kram,
      Frida

      Radera
  6. Jag har gått med i en grupp på Facebook som heter "Vi som gillar vintern" för där kan man till alla fina bilder drömma sig bort till en härligt vit vinter..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vilket finfint tips! Det ska jag genast kolla upp. Tack!

      Kram, Frida

      Radera
  7. Ingen snö än, men höst är det verkligen.

    Kram Helena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den dröjer sig säkert kvar fortfarande på andra platser = )
      Kram, Frida

      Radera
  8. hej rara! här upp i Luleå blir den ganska fin, snön.. och precis så där krispig som man kan önska..så jag är glad när den äntligen kommer. nu har vi bara frost, men känslan är där. älskar våran världsända i denna årstiden..men inte mot våren..för den dröjer sig så mycket senare. lalehs bilder och musik är underbara. hoppas du får den riktiga vinterkänslan, ta den i ditt inre jag tänker..

    kramar Lycke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, så vackert du beskriver det, fina du! Jag riktigt känner det frostigt krispiga...kan tänka mig att du kommer att berätta för oss om er vinter i din blogg, så att vi som bor längre söderut, kan få lite vintermagi vi också...

      Kramar, Frida

      Radera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.