Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

23 oktober, 2012

Kreativitetsless

Jag är verkligen så kreativitetsless dessa dagar, dagarna i ända, när började det egentligen? Ingen som vet. Men jag är så less och Prestationsångestkråkan bara galer och galer, dag och natt i mitt öra, han och självdisciplinen. Och jag gör det jag ska, jag sköter mina deadlines, det är inte det. Det är det att jag har tappat all skrivlust, och nästan all min kreativitet.

Som det är nu vill jag bara bli underhållen. Jag vill bara ligga i soffan och titta på Gilmore girls hela dagarna, och bli serverad en varmare, roligare, tokigare, mysigare värld än den här. Jag vet inte om det är hösten, måhända, det kanske bara...är. Jag vet ju att lusten och kreativiteten kommer tillbaka, det gör den alltid, jag vet ju att det går i vågor det där. Men det är så tungt medan de håller sig borta, för arbetet blir ett tragglande måste och usch och fy och blä.

Så nu frågar jag er, har ni några råd att ge? Hur brukar ni göra när ni är inne i sådana här perioder?

7 kommentarer:

  1. Jag vilar i det hela, tills kreativiteten tar mig ur "oheten"... Sedan tar kreativiteten nya krestiva vägar... Det blir en haltande och ofärdig kreativitet, men det "ohela" är ibland Det Hela man har....
    Tycker Oddbjörn

    SvaraRadera
  2. Antingen så sätter jag mig och liksom försöker verkligen vrålkoncentrera mig, inte vänta på den där kreativiteten som ska komma, utan jobbar bara på och då brukar det släppa.

    Eller så gör jag något helt annat. Bakar, städar, går en promenad, läser en bok, ser på TV...
    Det brukar lösa sig. Det gör det ju alltid.
    Bara så drygt så länge de där downsen varar...

    Lycka till!
    Kram
    Petronella

    SvaraRadera
  3. Jag vet att du vet att det är helt okej. Att man måste få vara kreativitetsless ibland. Min brors sambo spelar fotboll och jag vet att den tunga försäsongen inte är någon höjdare. Då när man bara tragglar och knappt möter några kickar. Lite så tror jag att det är att vara kreativitetsless när man som jag förstått du är, en kreativ människa i liv och handlingar. Gilmore G och Stars Hollow är väl en utmärkt plats att fly till... Själv älskar jag att se på gamla avsnitt av Pantertanter!:=) Allting löser sig så fint i seriernas värld, det är tryggt att veta när man sitter där.

    Jag har väl inga superknep direkt... Mer än att försöka vara snäll mot sig själv på samma sätt som man är det mot en vän i samma situation. Och dricka varm choklad (den godaste är den min mamma gör: ta lite grädde, lite kakao, lite socker och rör ihop i en mugg, tillsätt sedan varm mjölk och rör om!) Och så Hugo. Hugo fick jag i julklapp för ett par år sedan och han är en kär följeslagare som jag brukar värma och lägga under min filt. Honom hittar du här: http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=239772 Och så har jag en inspirationsmapp på datorn som jag fyller med bilder, citat, texter som jag finner och som jag plockar fram ibland bara för att titta på. Och så finns det en underbar bok av bästa Richard Fuch som heter "Ha en bra dag- 55 säkra sätt (och några osäkra) för att få ett bättre liv". Den är verkligen helskön och han är fantastiskt rolig på ett sådant underfundigt sätt som jag älskar! Ja det var några förslag det, och så vill jag givetvis skicka en stor varm kram till min vän Frida!

    SvaraRadera
  4. Tack alla = )Jag ska nog kunna koka ihop en kreativitetsbrygd av alla era tips, tänker jag! En vän gav mig också tipset att låta huvudet och tankarna vila, och istället låta händerna vara kreativa. Jag brukar ju terapibaka, imorgon ska jag kreativitetsbaka och ha era fina tips i huvudet samtidigt = ) Stora kramar!

    SvaraRadera
  5. Haha, ja, du vet...jag bejakar Gilmore-lusten, avsätter timmar i soffan, dukar upp ett fett snacksbord och tvingar mig att njuta. Slutligen börjar det krypa i lemmarna igen och jag är redo att lämna soffan. men det kan ta tid. Det kan ta månader. Och det får det!

    (Och så här års går jag och tränar och sitter vid min ljuslampa för att må bättre också) Kram!

    SvaraRadera
  6. Underbart Nina! En "Gilmore-bejakad-lust", det är ingenting mindre än två själar - en tanke det ; )
    Kram!

    SvaraRadera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.