Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

17 oktober, 2012

Godnattsagan

När jag var liten tyckte jag mycket om att höra en godnattsaga. Det var den stund på dagen när allting saktades ner och blev lugnt och stilla. När världen och dess intryck begränsades till gosedjuren och dockarna i min säng, till mig och min mamma eller pappa. Boken hade jag valt ut med omsorg i hyllan, inte sällan var det den samma kväll efter kväll, om och om igen.

Men jag blev äldre och vi slutade läsa tillsammans. Jag vet inte riktigt varför eller när, det var inget tydligt formulerat beslut. Jag kände mig väl för stor eller något, ville läsa ensam och vara ifred, läsa snabbare kanske, vad vet jag.

Så för ett par år sedan såg jag en tidningsartikel om några familjer som alltid läste tillsammans en stund på kvällarna. Bland annat intervjuades ett par i sextioårsåldern som hade läst tillsammans varje kväll under hela sitt gemensamma liv. Ingenting kunde få dem att ställa in läsningen, inte ens om de var mitt i ett gräl. Många gånger hade också närheten i det gemensamma mötet med litteraturen läkt deras meningsskiljaktigheter, så att de inte ens mindes vad de hade bråkat om när de hade läst klart. Jag läste artikeln och önskade att jag skulle komma att leva med en person som ville läsa tillsammans med mig, och som tyckte lika mycket om litteratur som jag själv.

Och tänk. Just nu ligger två gemensamma högläsningsböcker på mitt och min älskades nattduksbord. Det är Fogelströms "Mina drömmars stad" för kvällar när vi har god tid på oss, och Bexells "Prostens barnbarn", för kvällar när vi är för trötta för att läsa särskilt länge.

4 kommentarer:

  1. ååh tack för det goda tipset. ska vekligen försöka läsa mer högt här. ju det man minns från Liten. vi brukar sitta med barnen framför brasan och läsa ur sagor..

    kraamar Lycke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nog är det en del av barndomen = ) Vad härligt det låter med sagor och barn framför brasan, särskilt nu när höstrusket har kommit.
      Kramar Frida

      Radera
  2. Så fint! Vi läser också för varandra. Och era båda böcker är ju underbara!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte nog att ni gjorde det, det passar liksom i Kammebornia = ) Ja visst är de underbara, och så är det så finurligt att det finns flera böcker till när man läst den första i serien! Kraaaam

      Radera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.