Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

15 oktober, 2012

Att vara snäll mot sig själv

Det har hänt att människor har sagt något till mig, liksom helt enkelt, rakt av och självklart. Något som de själva knappt tänkt på, men som jag har kommit att bära med mig i alla mina livsdagar.

Som när jag gick i gymnasiet och var inne i en period av svårigheter och svärta, och tog ut allt på mig själv. Aldrig var jag tillräckligt bra för att duga, räcka till. Jag var inte sen att tala om det för mig själv, trycka in det i ansiktet på mig, tjata om det i långa meningsloopar utan slut. Så en dag, hejdade en vän detta ständiga flöde när han sa:

"Du skulle aldrig acceptera att någon annan talade till dig på det sätt som du talar till dig själv."

2 kommentarer:

  1. Så bra att du lyssnade. Jag har också sådana saker människor sagt, som träffat rakt in i hjärtat, som jag bär med mig. Som en vän som sa att jag har en fri vilja, men inget val. Jag har en fri vilja, men om jag lyssnar till mitt hjärta så har jag inget val. Det hjälper mig ofta, i svåra valsituationer, då väljer jag att lyssna på mitt hjärta. Kram till dig fina Frida!

    SvaraRadera
  2. Din vän är så klok, precis som du. Det är ett mycket gott råd att följa och alldeles, alldeles sant. Kram, min kära vän = )

    SvaraRadera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.