Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

25 juli, 2012

Sirapsväder

Det är sådant där sirapsväder idag, när hjärnans tankar flyter långsamt tillsammans med svetten, klibbigheten, den vaga irritationen och huvudvärken. Det kom ett störtregn i några minuter, men efteråt var det lika kvalmigt som förut och vattenpölarna på innergården var fortfarande alltför grunda för att bada i.

Jag tänkte att jag skulle ringa till någon, men lät bli, för så trevlig som jag vill vara då, det är jag bara inte sådana här dagar. Dagar som den här är det bättre att låta händerna jobba, de går nästan av sig själva. Jag viker tvätt, sorterar böcker, kläder, tankar. Sirapsväder är bra när man behöver få ordning på sådant man inte riktigt orkar tänka, men som man behöver ta itu med i alla fall. Vädret gör tankarna mjuka, lite avtrubbade, uthärdliga. Så sedan, framåt kvällen, när jag gick ut på balkongen i svalkan, fann jag till min lättnad att funderingarna nästan lagt sig där jag behöver att de är.

8 kommentarer:

  1. Vilket bra ord på denna sommarhetta vi har just nu - sirapsväder. Det köper jag rakt av. Och även om det var varmare igår så nog är det sirapsväder idag med. Jag tror inte att jag har fått gjort mycket vettit alls idag. Det finns ingen kraft till det.

    Istället följer jag katternas bana här hemma. De ligger fullständigt utslagna på det svala golvet och bara vilar. Jag ligger dock inte utslagen på golvet men nog vilar jag idag. Dricker flädersaft, läser och låter min hjärna arbeta långsamt, långsamt. ;)

    Tack för dina fina ord hos mig. Ord som får min själ att dansa och som fick maken att säga:

    "Det är kommentarer som dem som gör att du inte kan sluta blogga. De som känner den känslan som du vill förmedla."

    Och han har rätt. Tack snälla Frida!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina Lotta, det gör mig glad! Kram Frida.

      Radera
  2. Sirapsväder är ett bra ord som jag ska komma i håg!

    SvaraRadera
  3. Sirapsväder *smakar på ordet* Vilken klockren beskrivning på det här tillståndet! Allting sker liksom långsammare än annars så även tankarna, Kanske behöver det vara just sirapsväder ibland, dagar då man vilar från umgänge och från det samhälle där man annars kämpar för att hänga med i dess tempo? Dagar då vi inte tänker så mycket utan bara är. Någon slags mindfulness. sirapsväder...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så tror jag också att det är = )

      Radera
  4. Vilket sött litet ord!

    SvaraRadera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.