Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

03 juli, 2012

Jasmine

Ute på vår gård blommar jasminbuskarna, sött doftande, starkt, lite främmande. Varje gång jag passerar förbi dem tänker jag på en veckotidningsnovell som jag läste när jag var barn. Den handlade om en liten flicka, och om hur hon blev mördad. Jag minns inte på vilket sätt, jag tror att det är därför att det var för svårt för mig att förstå. Det var något som tillhörde de vuxnas värld och deras lågmälda samtal. Men jag minns flickans namn, Jasmine, för sällan hade jag hört något så vackert. Jag minns också att jag tänkte länge, länge på henne efteråt, och att jag visste att om jag bara hade känt henne, hade jag kunnat rädda henne, gömma henne, tagit hand om henne, skyddat henne från allt som var ont här i världen.

2 kommentarer:

  1. Min mamma hade en häst som hette Jasmine, håller med dig om att namnet är vackert! Ja redan som barn grubblade jag mycket över olika saker och jag tror att om mina föräldrar förstått hur oerhört uppmärksam jag var på allt runt mig hade de haft bättre koll, jag hoppas det i alla fall. Jag följde tidigt med i nyheterna. Jag minns alla olyckor och alla fall med människor som råkade illa ut och jag drömde om det på nätterna. Och jag bekymrade mig tills jag fick ont i magen. Speciellt ett fall minns jag att jag tänkte på extra mycket och det var när lilla Helen i Hörby blev bortförd. Det tänker jag mycket på än idag. Och får ont i magen. Eller kanske ska man säga "ont i själen"? Och jag undrar fortfarande hur en del människor kan vara så oberörda när det händer saker i världen, själv tar jag in allting...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är i mångt och mycket samma andas barn du och jag :-) Stor kram.

      Radera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.