Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

05 juli, 2012

Galopp galopp

Dagar som idag, när jag är ett trött litet fjåk och inte har mycket till egna ord att använda, får jag låna andras redan skrivna.

När jag gick i högstadiet läste jag en dikt i en tidning. Jag klippte ut dikten och sparade den sedan i många år, till urklippet slutligen försvann i någon flytt. Jag vet inte vad det var som gjorde att jag förälskade mig så och varför just den är en av dem dikter som kommit att följa mig genom livet. Kanske är det lättheten i ordet "Galopp". Kanske är det igenkänningsfaktorn i att låtsas att ett ting är något helt annat. Kanske är det egensinnet i den. Jag vet inte, och det känns inte viktigt. Men vad jag vet är att dikten öppnade dörren till Kristina Lugns författarskap och att jag är väldigt glad för det.

Allt har sin egen sång.
Alla som jag älskar har sina egna biljetter.
Jag har en hund.
Det finns dem som säger
att det är en handväska.


Men visst är det väl en hund?
Jag tror att det var en welsh corgi från början
men när jag tog den och slängde den över axeln
förvandlades den genast
till en grand danois.
Galopp galopp.

Av Kristina Lugn, ur samlingen "Hundstunden."

2 kommentarer:

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.