Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

02 juli, 2012

Elvispmorgon

Tänk när jag går ut på min morgonpromenad innan frukost, samma sträcka, samma väg varje gång. Så att jag inte ska behöva tänka. Så att jag vet att när jag kommer hem, har jag gått lagom. Trött är jag till vansinne, något annat har det aldrig varit fråga om. Så jag sätter lurarna i öronen, drar igång musiken, eller radion, oftast radion, för att vakna, som en elvisp som startar, fast en som pladdrar riktigt mycket i högsta hastighet, chockstartar mig ut ur sömnens bubbla, slungar mig in i verkligheten: "GO´MORRON! GODDA´! GO´MORRON!"

Så kommer jag till skogspartiet någonstans på mitten. Tar ut hörlurarna. Låter elvispen tystna i kroppen och i öronen. Hör ljuden från träden, från fåglarna runt om. Saktar ner stegen. Slätar ut tankarna. Så är jag plötsligt där. Liksom vaken, närvarande. "God morgon."

2 kommentarer:

  1. Blir superinspirerad! Behöver också en sådan där stund på morgonen. Är ju bara att dra på gåskorna och gå, får börja på semestern så är jag nog fast sedan. Få en stund när allt bara är nu, här och nu, "Liksom vaken, närvarande", gött! Som ibland på jobbet när barnen kräver min omedelbara, definitiva närvaro, finns inget "sedan" eller "om en stund". Det finns bara ett "nu nu nu!". Tack!

    SvaraRadera
  2. Vad härligt att du känner så! Ja, det är faktiskt ett skönt sätt att väcka upp kroppen och sinnena...man får liksom träffa sig själv innan man blandar in alla andra. Samtidigt är det ett sätt att öppna upp dörrarna för världen. Dessutom vet man att man har gått åtminstone en rask, rejäl promenad den dagen och det är himla skönt det med :-)

    SvaraRadera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.