Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

04 juli, 2012

"Det som är lätt är rätt"

"Det som är lätt är rätt", brukar min mamma säga.

Det har varit soligt idag, fantastiskt väder. Jag har promenerat i flipflopskor och knallrosa klänning, lyssnat på musik och på träden. Gått ner till badplatsen, stigit ner i vattnet från bryggan. Legat och flutit på rygg och blundat upp mot himmelen till mina armar och ben blivit knottriga. Gått upp, gått hem, sminkat mig och satt på mig en klänning. En med zebror på, den är så fin. Skor med klack och med blommor. Åkt in till stan. Suttit på uteservering. Tagit en öl med en god vän och sedan ännu en. Mött upp min älskade vid Gullmarsplan, vi tog bussen hem. Kröp upp i soffan tillsammans, tog en smörgås, en kopp te. Såg mig själv i hallspegeln när jag passerade den. Sommarbrun, leende. Tänkte just på det: "Det som är lätt är rätt." Jag behöver komma ihåg att göra livet lite lättare, lite oftare. Det är rätt att göra det.

6 kommentarer:

  1. Du har en klok mamma du. Fast jag skulle vilja vända på det och säga att det som känns rätt borde vara lätt. Och blir det nog om man ger sig själv tillåtelse. Jag hoppas att du ger dig själv det. Jag förstår att du känner att du måste orka nu, för din mamma och för din familj. Och jag förstår att det finns stunder då det känns övermäktigt. Jag är så glad att du finner dessa stunder för att liksom fylla på. Stora kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det borde det verkligen! Tack för din förståelse och för din omtänksamhet= ) Stora kramar.

      Radera
  2. Det är ju absolut rätt! Så fint med såna där små talesätt från de man tycker om. Dennis pappa brukade säga att ordnar det sig inte så ordnar det sig ändå. Det är också bra :) Det som är lätt är rätt. Det ska jag komma ihåg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag lånar Dennis pappas ord, de är ju också fyllda med finurlig klokskap = )

      Radera
  3. Så härligt det låter! Sådana där dagar behövs så innerligt väl ibland. Hoppas du får en miljon sådana i sommar! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina du och jag önskar dig detsamma = ) Kram

      Radera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.