Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

07 juli, 2012

Att skriva som mitt hår såg ut

Idag har jag köpt nya pennor med flytande bläck i svart och i grönt. Noggrant utprovade, testade på bokhandelns vita pappersbitar: Svepa med långa drag, skriva mitt namn. Dra bestämda streck, göra rundlar.

Det är viktigt med pennor. Att vi trivs ihop. Jag tycker om känslan av en ny penna, av att vara precis i början, av att jag kan komma att skriva något med den som jag aldrig gjort förut. Jag skriver alltid på blanka blad, jag avskyr ränder och rutor. Jag vill kunna rita i min text, göra streck, pilar och cirklar om jag vill.

När jag gick i mellanstadiet sa min fröken till pappa att han skulle tala med mig om min handstil. Att jag måste börja skriva som man lär sig i skolan. Men det tyckte min pappa var strunt. Han tyckte att jag skulle få skriva som jag ville, och det hade han rätt i. Jag har gjort det sedan dess och det har alltid funnits folk som har haft åsikter om det. Och dem som har sagt att jag skriver som mitt hår ser ut, men det var innan jag började bestämma att det inte fick vara lockigt.

Och nu är det på natten och hela världen sover utom jag. Jag sitter med de nya pennorna och en bunt med blanka blad och jag är glad. Över lusten och längtan efter att börja rit-skriva-skissa ner det manus som legat och bakat och jäst i mitt huvud ett tag. Över att jag har en klok far. För jag är säker på att njutningen i att skriva för hand inte alls hade varit lika stor om mina bokstäver inte hade fått vara mina egna, utan så där spretigt kantiga som den skrivstil som lärdes ut i skolan på åttiotalet.

7 kommentarer:

  1. Nya pennor och blanka papper är ju bland det bästa som finns!!!

    SvaraRadera
  2. Det är så skönt att höra att det finns fler. Jag älskar vissa pennor. Med dem blir orden alltid rätt. Dem sparar jag noggrant undan. Det är viktigt att man trivs med sina pennor, det vet vi som tycker om text. Och jag håller med. Du har en klok far. Hur man kan vilja begränsa någons handstil är för mig helt obegripligt. Synd bara att kommande generationer kommer att ha full koll på alla datorer men knappt kunna skriva på ett papper. Jag som älskar att klura på vem som skickat brevet eller kortet genom att se på hur deras stil ser ut. Kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Med dem blir orden alltid rätt"...så sant, så vackert uttryckt och visst är det fint att vi är fler! Tack, fröken Gredelin, och kram på dig = )

      Radera
  3. Det är verkligen lycka med nya pennor och blanka papper :)

    SvaraRadera
  4. Håller fullständigt med, queen of Kammebornia!

    SvaraRadera
  5. Älskar pennor..papper och doften av nya böcker. På hösten måste jag bara in på bokhandeln och känna doften av papper och böcker, det hör till =)
    kram fr Tuire =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så, och vilken lycka det ger, det till synes lilla = ) Kramar, vad fint att du skrev!

      Radera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.