Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

18 juli, 2012

Att montera ner ett hem

Vi hjälps åt att tömma mammas lägenhet nu; fina vänner, min älskade och jag. Mamma flyttar till sin man, nu efter stroken, hon vill det, det blir bra, det blir lättare så, men det är svårt ändå. Minnena i väggarna, i hörnen, vetskapen om varför hon inte är med oss där. Vi jobbar på. Vi är effektiva, organiserade, fokuserade, strukturerade, vi måste vara det, tiden är noga utmätt, flytten väntar inte på oss. Så står jag där i köket, väljer bland dricksglas, bestick och kastruller; slänger, sparar, stressar, skänker bort, men så plötsligt så känns det så fruktansvärt fel allt det där. "Vet du. Egentligen", säger jag, "egentligen är det väl klart att det måste få ta tid att montera ner ett hem som har byggts upp under ett liv." Min vän stannar upp där hon står bland alla pappkartonger och hon ser på mig och det känns så himla fint, för jag vet att hon förstår. Och vi hejdar oss lite, slår av på takten där en stund och tillåter oss att andas. Plockar lite lugnare, lite varsammare.

8 kommentarer:

  1. Vad fint du skriver Frida... Vilken tur att det bara är ett hem, och inte ett liv... Hälsa modren...
    Oddbjörn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket, Oddbjörn. Och, javisst,är det tur...tänker ofta på det. Ska hälsa mamma.Kram.

      Radera
  2. Martina C19 juli, 2012

    Nu tränger tårarna på. Nu va jag där i köket med dig. <3

    SvaraRadera
  3. Det var väldigt klokt sagt! Självklart måste det få ta sin tid att flytta... Jag önskar att din mamma får det bra hos sin man och att ni kan känna någon slags frid sedan när det svåraste är gjort med flytten. Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket för din värme och omtänksamhet <3 Stora kramen.

      Radera
  4. Ja, det måste få ta tid och man måste få gråta och skratta och minnas och vila och ta nya tag... Tänker på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket. Det är fint att veta = ) Kram.

      Radera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.