Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

14 juni, 2012

Word!

Det händer att jag tappar poäng i wordfeud därför att jag väljer att skriva ett ord som tilltalar mig mer än det poängstinna alternativet,  därför att jag väljer det ord som låter vackrast eller roligast. Som ”lejon”, till exempel, eller "januari". Överhuvudtaget tycker jag om ord med ”j”. Som ”glädje”, ”glajjor”, "jävlar" eller ”majo”. Det är stuns i de orden. En pondus och kraft som ligger bra i munnen och som kan göra ljudet i en text.

Lycka är också när nya ord utkristalliserar sig i massan av babbel och text, ord som jag inte lagt märke till förut, men som jag blir så förtjust i att jag genast måste hitta anledningar att använda dem. ”Stratosfären” är ett sådant ord, och ”ohemult”. Vilka jävla ord alltså!

Sedan finns det ord som ger mig oförklarliga rysningar, som jag inte klarar av. ”Mumsa” är ett sådant. Och ”mys.” Det är något i klangen som gör mig på dåligt humör, även om innebörden av själva orden är nog så trevlig.
När jag gick mina skrivarutbildningar fick jag lära mig att det fanns ord och meningar jag inte borde använda, sådana som ansågs vara för slitna, urblekta, som tappat sin udd och egg, som jag skulle akta mig för. Som "kärlek" och liknelser med fönster inblandade, till exempel, och drömmar. Man skulle absolut inte skriva om drömmar. ”Det fungerar i princip aldrig”, sa en lärare, vad han nu hette, tydligt och bestämt.

Himmel vad det sitter i, himmel vad det kan hindra ett flöde, himmel vad det kan klia svårt i Prestationsångestkråkans del av min hjärna i stunder när jag vill, vill, jaa, VILL! Skriva det där ändå, bestämma själv, stunder när jag har skrivit något sådant i alla fall och upptäckt att det faktiskt fungerade i just det sammanhanget, just där och då!  
"Himmel!" tycker jag också om. Och "Jösses"! Och "Kära nån!" Och "Hur som helst", (fast det använder jag inte själv, det ligger inte bra i munnen på mig, även om jag tycker om att höra andra säga det.)
Nu är jag alldeles svettig och till mig, känner jag. Så jag avslutar med ännu ett fantastiskt uttryck som förtjänar en plats i historien: "Word." Helt enkelt.  


4 kommentarer:

  1. Tina kusin14 juni, 2012

    Jag skriver om mina drömmar varje gång jag minns dem. Räknas det som fel? :-)

    SvaraRadera
  2. Ha ha, aldrig kära kusin, aldrig så länge det känns rätt i ådrorna;-)

    SvaraRadera
  3. Tänk vad man kan bli påverkad av en lärare... Och tänk vad roligt det är att höra om dina ordtankar. Jag har inte vågat börja spela wordfeud för jag tänker att jag kommer att fastna. Och jag kommer definitivt att välja de vackraste orden. Ord är spännande. Och jag gillar mest vackra. Jag tycker skir är ett konstigt ord. Om man skriver skir grönska så låter det så vackert, men om man säger det så låter det konstigt tycker jag. Det låter inte alls skirt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) Ja, visst är det häftigt att vissa ord blir så vackra i pratet, men inte i skrift, och tvärtom! Det är så fint att stanna upp och tänka på orden ibland, inte vad de betyder, utan hör de låter och ser ut...

      Radera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.