Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

29 juni, 2012

Vardag

Så går sekunderna, minuterna, timmarna, dagarna, veckorna, månaderna, och det är vardag igen. Eller, det är meningen att det ska vara vardag, det är vardag som i "Det är viktigt att man återgår till vardagen", och jag gör det så gott jag kan, så mycket jag orkar, men jag hänger i luften och svävar, förhåller mig ständigt till ett "Då" och ett "Nu". "Då", som i den 21 april, dagen för mammas sjukdom, hennes stora stroke. "Nu" som i att jag står i köket och bakar, lagar mat, förbereder inför morgondagens storkalas, en dag med mindre vardag och mera fest. Och jag står här och vispar och rör, knådar och hackar, och jag tänker att det skulle kunna vara en vardag det här, om jag valde att se det så. Bara en lite skörare sådan, en lite trasigare i kanterna. Med lite suddigare konturer och lite otydligare innehåll. Med lite lättare till tårarna och till de små, förtvivlade utbrotten, för allt, för ingenting. Med chocken fortfarande där, nära, men ändå lite på avstånd, med den nya skarpa otryggheten, ovissheten inför allt som kan komma att hända och som händer hela tiden här, som där. Med den nya närheten. Med de ännu starkare banden. Till de som är nära och runt omkring.

2 kommentarer:

  1. Ja, lite suddigare liksom. Så konstigt att världen inte stannar för alla andra när man själv känner att den stannar och sen går i slow motion. Men låt ngen annan bestämma ditt tempo och din vardag är bara din och den hör till dig och dem du älskar! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det konstigt! Men, du har helt rätt, det är då jag måste minnas att mitt tempo bara är mitt och mina käras, och sakta ner farten. Kram!

      Radera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.