Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

25 juni, 2012

Plötslighetsnovember

Så mitt i snaps-ångorna, flipflopskorna och midsommarblomstren, blir det plötsligt november. Jag reser mellan Rättvik och Tyresö (långfärdsbuss - tunnelbana - buss), och överallt är det samma sak som då. Samma tomma blickar och stumt nerdragna mungipor, paraplyer och knäppta jackor, samma kompakta tystnad, frånvarande blickar, samma avskärmande från omvärlden. Och jag åker direkt hem. Skiter i promenaden som jag hade tänkt ta, har ingen lust. Sätter på mig myskläder. Häller upp rött vin till mig själv och till min älskade. Bakar en plåt med varma muffins och kryper upp i soffan framför teven. Ser ett par avsnitt av Sopranos. Det är helt okej, vilsamt i alla fall, och rofyllt, även om det inte räcker till "bra." Ser ut genom fönstret, på vinden och regnet och tänker att jag ska försöka minnas känslan av plötslighetsnovember i juni. Så kanske jag kan lura mina sinnen lite grand i alla fall, när november är här på riktigt.

4 kommentarer:

  1. Konstigt är det med november mitt i sommaren, man vill ju hellre ha sommar mitt i november... Men din kväll lät skön och fin! Man måste ju göra det bästa av situationen!

    SvaraRadera
  2. Ja, verkligen! Man får ju hoppas att november lånar ut några dagar till juni, nu när flera dagar av sommaren försvann så här ; )

    SvaraRadera
  3. Martina C27 juni, 2012

    När det är november och kallt och regnigt och ruggigt och uschigt och fy-bubblan-nu-orkar-jag-inget-mer så kommer du/ni hit. Här är det ju som bekant varmare rugg i alla fall ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen, absolut och självfallet! Då kommer vi med flygplanet fort som attan! kram = )

      Radera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.