Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

09 juni, 2012

Om kärlek och ett rosa etui med en skatt

I mitt hem, i en hylla, i ett rosa etui med en blommig fågel, ligger en skatt, en symbol för kärlek. Jag fick den på en liten restaurang en varm kväll i Portugal när Sangriaglasen immade och snäckorna serverades med kryddor och smör. Kvinnan som kom fram till mig tog min hand, öppnade den och placerade något i min handflata innan hon slöt mina fingrar igen. Hon slog sig ner vid mitt bord och började berätta för mig. Det var hennes egen historia, om hur hon levt på att sälja sin kropp och om hur en man ständigt kom tillbaka, men inte för att köpa den. Han ville gifta sig. Hans kärlek till henne var starkare än blickarna han fick, än åsikterna och föraktet, men hon sa nej. Gång på gång sa hon nej, till en dag när hon öppnade sitt hjärta för hans.

Kvinnan öppnade min hand. Där låg ett radband med en berlock föreställande helgonet Fatima, och med ett kors. Kvinnan bad mig att alltid tro på kärleken och att skatta den högt.

När hon slutat tala, hade vi tårar i ögonen, både kvinnan och jag. Hon ropade på sin man och presenterade honom för mig. De var sjuttio år fyllda nu och ägde restaurangen tillsammans.

Nu ligger radbandet i sitt etui i en hylla i mitt hem, och varje gång jag har tvivlat på kärleken har jag återvänt till det. Hållit berlocken i min hand. Låtit pärlorna rinna mellan fingrarna, en efter en. Tänkt på kvinnan, på hennes man och på den skatt som är kärleken.

13 kommentarer:

  1. Åh jag orkar inte så vackert...

    SvaraRadera
  2. Den historien är så vacker att jag ryser. Och kärleken är verkligen en skatt att glädjas åt och att vårda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den. Jag är så lycklig över att jag fick uppleva det mötet och det är så fint att få dela med sig av det.

      Radera
  3. Åhhhh... vilken underbar historia =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. = ) Ja, det mötet är så trösterikt och varmt.

      Radera
  4. Fint!
    Är det okej om jag tänker på dem ibland också, utan berlock?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självfallet! Jag bjuder på den ; )

      Radera
  5. Fint!
    Är det okej om jag också tänker på dem ibland, utan berlock?

    SvaraRadera
  6. Så otroligt vackert och så otroligt vackert skrivet.

    SvaraRadera
  7. Så vackert, tårarna rinner.. <3 Du skriver helt fantastiskt min fina vän..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack vacker! För dina ord och för att du finns <3

      Radera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.