Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

05 juni, 2012

Om att vilja ha ett Beppiskt dockskåp

Minns ni "Beppes godnattstund"? Det gamla barnprogrammet där Beppe Wolgers ligger i en jättestor säng iklädd en enorm nattmössa och pratar med sina dockkompisar som bor i ett stort skåp? Som jag älskade det programmet när jag var liten, och som jag önskade mig ett sådant dockskåp! Som jag ville vara som lyckost-Beppisen som hade alla sina vänner så där påtagligt nära, så där tryggt och mysigt, så de kunde hänga i gäng!

Det där dockskåpet har jag återkommit till många gånger i mitt liv, framför allt när jag har träffat på en människa så där som hastigast, som jag inte velat mista, som fascinerat och berört mig på olika sätt. Då har jag önskat att jag kunde ta en liten kopia av den människan och krympa ned den utan att den dog, och låta den flytta in ett sådant där Beppiskt dockskåp hemma hos mig, så att vi kunde hänga lite mer, ses när vi råkades, och stötas och blötas mot varann. Fast den som var Sigrid skulle själv få sköta sina toalettbesök.

Ps! Det var ett tag sedan jag tänkte på det där dockskåpet nu, men när jag läste inlägget i bloggen Den vassaste kniven om hur Dagens loppisfynd var de två gubbarna som ägde stället, blev jag påmind om det igen. Titta gärna in på Den vassaste kniven, förresten. Den är lite grand som att besöka Gilmore girls Stars hollow. Nina bloggar om sitt liv i en by på den skånska landsbygden och kryddar med vackra fotografier, pyssel och recept. Man får till och med lära sig att baka Pop-tarts. Ds.

7 kommentarer:

  1. Å, vad fint fina Frida! Tack! Jag blir glad som tusan.

    Nu kom jag att tänka på hur vi madrasserade golvet i något rum och somnade hullerombuller medan vi lyssnade på kåldolmar och kalsipper som efter-efterfest. Väldigt mycket beppe-känsla på det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad härligt, det glädjer mig = ) Ja, vilka minnen, så nära Beppe man kan komma! Kram.

      Radera
  2. Vilken fin tanke! Att få samla dem man tycker om och bara få vara tillsammans. Jag är född -80 och minns Beppe ganska vagt men jag har förstått att han var i en klass för sig... Brukar lyssna på "mitt eget land" ibland, den sången skulle jag vilja ha som nationalsång:-) Glad nationaldag på dig, jag hoppas att du får fira den så bra du kan! kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig, den skulle passa betydligt bättre som nationalsång än den vi har! Ja, visst önskar man ofta att man kunde samla allihop på samma plats, särkilt som flera av dem är spridda för vinden eller bor på i olika städer, i olika länder. Tack, jag fick en jättefin dag. En sådan där enkel, nära dag med min älskade. Vi tog en promenad, satt på balkongen, åt middag och drack gott rödvin...hoppas att också du hade en fin dag! Kram.

      Radera
  3. Åh, Sigrid och Beppe... hans härliga, varma röst! Tack till dig för de varma, vackra gratulationerna! Jag är glad i dig!
    Och jag gillar Den vassaste kniven - tack vare den bloggen hittade jag dig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ett leende från öra till öra, det var nära att jag svalde hela huvudet ;-)

      Radera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.