Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

07 juni, 2012

Kärlek och Budapestbakelser


Häromdagen tog jag en promenad till centrum för att köpa en kaffe. I kön framför mig stod en dam som precis tagit emot en prydlig kartong med Budapestbakelser. Hon strålade när hon vände sig till mig:

”Det är till min man. Han fyller år imorgon och jag tänker uppvakta honom med bakelser på sängen. Tänk”, fortsatte hon, ”vi säger ofta det till varandra, att tänk vad tiden går fort.”

”Hur länge har ni varit gifta?” frågade jag.

”I fyrtiosex år”, svarade damen och log.

Jag har tänkt på det där sedan. På vårt samtal och på hennes leende. Det såg så lyckligt och överraskat ut på något sätt. Och stolt. Jag såg att hon var stolt. Över sin man, över sig själv, över det gemensamma liv som de skapat tillsammans. Jag har tänkt på det och på hur mycket som måste ha hunnit hända från den stund de sa ”Ja” till varandra, till dess att hon tog emot kartongen med Budapestbakelser, en dag i juni, i ett köpcentrum. Jag har tänkt på att det kanske är precis så det är. Att rätt som det är när man har levt alla de där firardagarna och diskbänksdagarna, svartdagarna och fyrverkeridagarna, så finner man sig plötsligt stående där med två Budapestbakelser i en kartong och talar om för en främmande kvinna att det redan har gått 46 år och känner att man är lite överraskad.




3 kommentarer:

  1. Ja, tänk vad vackert, skört, sorgligt, glatt och överraskande det är att leva!

    SvaraRadera
  2. Jag älskar hur du har förmågan att reflektera över sådant som andra kanske inte ens skulle fundera en sekund på. Och jag tror att du har rätt. Det är nog precis så. En dag har plötsligt en massa dagar och år gått och man inser att alla dessa stunder utgjort ett helt liv. Vilken lycka att få dela det med den/dem man gillar bäst:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina du, vad glad du gör mig = )Och visst är det en dyrbar lycka att få dela dessa stunder med sina älskade.

      Radera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.