Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

28 juni, 2012

"Hjärtat ska gro av drömmar"

När jag var liten ville jag ha så långt hår att det räckte runt hela jorden. Ja, det drömde jag om att ha, och jag kunde riktigt känna hur mina lockar fladdrade evighetslånga i vinden, när jag cyklade och sprang vägen fram.

"Så långt som runt hela jorden?" sa en av fröknarna på lekis. "Det går ju inte. Däremot finns det en sten som man brukar säga är som jorden fast i mindre skala. Så långt hår så att du kan linda det runt den, kanske du kan få."

Jag tyckte att hon var helt dum i huvudet. Det tycker jag förresten fortfarande. Ändå. Med åren har jag blivit mer och mer som fröken på lekis och mindre och mindre som det barn jag var. Men jag kämpar för henne, Frida Hårfagre. Hon som inte kompromissade med sina drömmar och som inte nöjde sig med mindre än att de räckte runt hela jorden.

6 kommentarer:

  1. Barn ska vi, alla vuxna, ge hopp om att deras drömmar är möjliga. Den krassa verkligheten möter dom ändå, så bättre att dom får möta den i egen takt än att bli slagen i drömmen av den vuxne. Dessutom, vem vet vad som är möjligt. Kort sagt, drömma är livsviktigt och möjliga.

    För mig är det snarare så att ju äldre jag blir så blir mina drömmar anpassade till nån sorts möjlig verklighet, en möjlig verklighet skapad av mig själv med de begränsningar min livserfarenhet sätter.

    SvaraRadera
  2. Det är bra tycker jag. Fortsätt kämpa! Min kompis hade fickparkerat en dag och det kom 2 bilar och ställde sig så nära framför och bakom att när hon kom tillbaka till sin bil och skulle köra ut så gick det inte, hon var inklämd. Då sa en liten kille som stod och såg det hela på trottoaren: Ska jag lyfta ut bilen åt dig? Han hade världens självsäkraste min. Så skulle vi vara lite mer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så underbart! Och jag håller med dig, vi behöver mera sådant.

      Radera
  3. Ibland blir jag så fundersam... Som när jag hör vuxna ta ifrån barn deras drömmar sådär. Då undrar jag om det är någon som varit vuxen alldeles för länge? Som glömt hur det var när allting var möjligt och hela världen fanns där. Den känslan önskar jag att alla barn fick lov att behålla länge... Jag hoppas att du aldrig slutar kompromissa med dina drömmar! Kram på dig!

    SvaraRadera
  4. Ja, visst är det underbart de stunder vi vuxna lyckas glömma bort att vi är just vuxna för ett slag, lyckas glömma bort allt det vi vet om logik och realism och tillåter oss själva att drömma = ) Låt oss låta bli att kompromissa med våra drömmar, låt oss hoppas att vi aldrig blir "vuxna alldeles för länge." Kram till dig!

    SvaraRadera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.