Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

08 juni, 2012

Gamla älskade barn

I mitt föräldrahem fanns stora boxar med LP-skivor. Jag tyckte mycket om att botanisera bland dem. Det var lite högtidligt, det var så viktigt att vara rädd om skivorna, att hålla försiktigt i dem, att balansera de stora, svarta cirklarna mellan handflatorna så att skivorna inte blev smutsiga, fick fettfläckar i sina spår.

Skivfodralen var blanka och lite fransiga, och jag lyssnade på band som Simon and Garfunkel, på Beatles skivor Let it be och Abbey road, och på visan ”Gamla älskade barn” av och med Barbro Hörberg. Jag ville höra den om och om igen. Jag tror att den rörde vid den där främmande, skrämmande tanken djupt där inuti. Den där underligt, overkliga tanken att mamma och pappa inte skulle finnas där alltid. Den plötsliga insikten om att jag hade blivit för gammal för att somna i mammas knä. Det konstiga i att min mamma och pappa inte alltid hade varit vuxna och gått till jobbet och tvättat och lagat middag och betalat räkningar och varit föräldrar till min syster och mig. Där fanns också en känsla av att jag inte riktigt förstod allt, att skorna var för stora, att det var en sång för de vuxna, en som jag inte hade vuxit i än.
Jag har inte tänkt på den visan på många år. Så här om dagen när jag och min älskade var på väg hem från lasarettet där vi hälsat på mamma, kom den plötsligt tillbaka för att trösta mig. Och tänk, jag kom fortfarande ihåg varenda ord i dess text. Lyssna gärna på den här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.