Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

19 juni, 2012

"Fånga dagen"

Var och handlade i kvarterets matvarubutik idag. Den är lite sådär sömnig, men småtrevlig, man pratar lite grand, lyfter lite på olika varor och ställer ner dem igen, tar sin tid. Så idag när jag stod där i kön, var det en kille i tjugofemårsåldern framför mig.

”Men vad håller de på med!” sa han med hög röst rakt ut i butiken. 
”Du!”, vände han sig till en expedit som kom gående. ”Du hade inte kunnat tänka på att du skulle öppna en till kassa!”

På en sekund förändrades hela stämningen bland oss andra, från avslappnad och ganska trallnöjd, till stressad och irriterad. Killen betalade och stampade iväg med sin kasse. När han gick såg jag att hela hans underarm var fullklottrad med ord som ”carpe diem”, och meningar som propagerade för att man skulle utnyttja varje sekund av sitt korta liv.

6 kommentarer:

  1. Sådana människor ger mig ont i magen:-( När jag växte upp så klagade alla på att jag åt så långsamt, ofta hade alla gått från bordet när jag var klar.

    När jag bodde hos en värdfamilj under tiden jag läste en kurs utomlands så sa de samma sak. Att jag åt så långsamt. Och när jag kikar i olika affärer är jag också långsam, jag går omkring och tänker och drömmer. Och människor i mitt sällskap klagar. Och jag försöker skynda mig, precis som jag gjort hela mitt liv. Men jag förstår fortfarande inte varför? Vem bestämmer att man inte får äta i den takt man vill? Varför måste man skynda sig så hela tiden? Och precis som du uppmärksammade killens tatueringar så tycker jag ofta att de som jäktar mest är de som har träskyltar som det står "carpe diem" på hemma... kram käraste du!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har så rätt i det du säger, förmågan att fånga dagen ligger inte i en tjusig tavla med ordspråket på. Den ligger ofta i långsamheten, i allt det man hinner se, när man inte jäktar förbi. Jag önskar att du vilar upp dig och tankar energi i långsamheten just nu, fina du. Kram!

      Radera
  2. Oj, vad säger man? Det kan verkligen hända saker i kön i mataffärerna...
    Skrev till dig hos fröken Gredelin men vet inte om du ser det... Jag tänkte på en Lissabonbok :) Nattåg till Lissabon av Pascal Mercier. Den pratade alla om i Tyskland för några år sedan och nu har den kommit i svensk översättning. Jag har inte läst den själv men den verkar väldigt bra. Kanske kan vara något?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, så bra att du påminde mig om den! Jag har länge tänkt läsa den, men glömt bort den mellan varven alltför länge nu:-) Tack!

      Radera
  3. Ja, det var ju också ett sätt att fånga dagen.. Han hinner kanske mer än andra- fast surt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! Surkusenheten kan visst ge en viss effektivitet:-)

      Radera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.