Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

24 juni, 2012

Blubb blubb blubb

I filmen The Graduate från1967, finns en scen där huvudpersonen Benjamin Braddock får en dykardräkt i present. Hela trädgården är full av släktingar som ivrigt väntar på att han ska prova dräkten i poolen. Scenen filmas ur Benjamins perspektiv och man möter alla monsterleende tanter och farbröder genom cyklopets runda glas. Man ser deras stirrande ögon, munnar, hur de rör sig, kacklar, garvar, men allt man hör är Benjamins tunga andetag. Djupa, jämna, steg för steg, till han slutligen når fram till poolkanten och hoppar i. De påträngande ansiktena försvinner, ljudet av andetagen också, när Benjamin sjunker till botten, långsamt, djupt och lämnar världen ovan ytan till sitt öde ett tag.

Så, just så, ser det ut inuti mitt huvud ibland och idag. Så jag vilar mig nu. Stänger mina ögon och öron, blundar för alla intryck, allt prat. Sover med öppna ögon för en stund. Eventuellt kan det hända att jag viftar lite på fenorna.

2 kommentarer:

  1. Vad bra att du pausar då! Precis så där kan jag känna mig på ica. Kanske ska ta på ett cyklop nästa gång!

    SvaraRadera
  2. Det låter som en strålande idé! Och ett sådant där vasstrå att andas igenom som Robin Hood har!

    SvaraRadera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.