Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

18 juni, 2012

Att vilja ge henne orden

Det var när jag hälsade på mamma på sjukhuset, precis när allting hänt. När minuterna var långa som timmarna, när sjukhuslukten var det enda huden andades, när pås-teet från cafeterian i entrén alltid var för torrt och för varmt. Jag satt i dagrummet och väntade på att mamma skulle vakna, när en tant kom hasande fram till mig, med rullatorn framför sig. Ögonen var trötta.

”Det är ingen snö idag”, tittade hon ändå på mig.

”Nej.”

Hon vände sig om. Började gå. Stannade. Såg tillbaka på mig. Lyste upp.

”Jag kommer från en liten by här i Dalarna”.

”Jaha? Ja, jag känner inte till….”

”Om du tänker dig Falun…”

Tystnade plötsligt. Orden försvann. Skenet i ögonen slocknade. Jag såg på henne, försökte:

”Ja, jo men Falun vet jag, där har jag ju varit?”

I några korta sekunder såg hon rakt igenom mig. Sedan gick hon. Vände sig inte om igen.

Jag har tänkt på henne sedan. Önskat att jag kunnat ge henne orden som hon saknade. Önskat att jag hade varit i hennes by, vetat var den låg. Så att jag hade kunnat vara där tillsammans med henne, så att hon hade fått vara där, dit hon längtade så, om så bara för en stund.


2 kommentarer:

  1. Jag känner igen din historia så väl. Jag har under många år träffat människor i olika stadier av demens och ofta har jag önskat att jag kunnat ge dem orden. Ge dem den trygghet som det innebär att kunna minnas och få berätta om sin historia. Tyvärr har jag inte kunnat ge dem det. Men jag har funnits där för att lyssna när orden väl kommit. Precis som jag vet att du gör när du möter människor som har något att berätta. En stor kram! (Har varit mycket i Falun/Sundbornstrakten och ser det framför mig när jag läser, jag har förresten trott att du bor i sthlm av nån anl.:-))

    SvaraRadera
  2. Tack för din fina kommentar, ja, tack för att du alltid lämnar så fina, tänkvärda kommentarer och ger mig ytterligare tankar om blogginläggen = ) Stor kram, tillbaka!
    Ps! Jag bor mycket riktigt i Stockholmstrakten, men min mamma bor i Dalarna. Ds.

    SvaraRadera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.