Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

12 juni, 2012

Att hjälpa våren

Häromsistens kunde man ringa in till radioprogrammet Christer och berätta om en dag eller en händelse man önskade att man fick uppleva igen. Jag tänkte på när jag var liten och ägnade en evighet och ett ögonblick åt att hjälpa våren att befria sig från vintern. Med händer och skor våta av de små, vassa, smältande snökristallerna som bet sig fast i marken, jagade jag bort vintern, trampade ner den i den varma jorden, vräkte ner den i de kvillrande vårbäckarna, gjorde den till en del av smältvattnet. På kvällen somnade jag uppfylld av känslan av att allting var möjligt. Att jag, solen och tiden som gick, skulle övervinna vinterhelvetet tillsammans.

5 kommentarer:

  1. Längst ner på gatan jag bodde på blev (och blir) det altid en enorm pöl varje vårvinter. Min självpåtagna uppgift varje år var att hjälpa våren genom att hacka fram brunnen och göra gångar i isen så smältvattnet kunde rinna undan. Det var som om våren inte skulle komma om jag inte gjorde det. Minns inte hur gammal jag var när jag började försumma min uppgift. Måste varit i samband med när jag slutade leka. Numera är det ingen som hjälper våren och det samlas återigen en sjö av smältvatten varje år.

    SvaraRadera
  2. Nu ler jag. Mycket. Jag gjorde likadant. Jag och solen liksom. Tillsammans mot vinterhelvetet! Inte visste jag då att vi var flera som hjälpte solen!

    SvaraRadera
  3. Hahaha, sådär gjorde jag med, tog bort snö och is, liksom för att hjälpa till. :)

    SvaraRadera
  4. Men åh, så fint! Om vi liksom bara här, på den här bloggen, är så många, borde vi ju kunna samla ihop till en hel vår-hjälpar-arme´ nästa vinter och göra processen kort med snön!

    SvaraRadera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.