Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

05 maj, 2012

Vilken färg har stroke?

Jag går ut i dagrummet så att mamma får vila en stund. Bläddrar i min anteckningsbok. Läser det jag skrev den där första, hemska natten för två veckor sedan:"Varför är klistermärket på sängen marinblått när stroke är så ogenomträngligt svart?" Mamma ligger på "den gula" avdelningen. "Gul som solen", säger hon. Gult som solägget i Elsa Beskows saga med samma namn. "Jag läste den för dig när du var liten. Kommer du ihåg?" Och visst minns jag den. Den handlar om en älva som hittar en apelsin i skogen. "Hon tittade rakt upp och fick se ett ljust hål i molnen alldeles ovanför. Nu förstår jag, tänkte hon, stackars solen har tappat sitt ägg och kan inte hitta det för att molnen är i vägen!" Jag tog med mig boken till lasarettet idag. Nu är det jag som läser för mamma. Vi skrattar tillsammans åt sagan och jag tänker att just nu, just här, är stroke marinblå.

6 kommentarer:

  1. Angelina05 maj, 2012

    Oj, är det det som har hänt. Jag anade att det var någonting av bloggen och facebbok, men drog mig för att fråga, ville inte vara påträngande. Men jag hoppas och önskar iallafall att din mamma blir bra så snart som möjligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag förstår om du undrat. Det var som en balansgång mellan att skriva av mig och skicka en hälsning inifrån bubblan, och att inte vara för tydlig innan vi nått alla berörda. Tack för din fina hälsning och för att du hoppas och önskar! Det betyder mycket. Många kramar.

      Radera
  2. Du skriver rakt in i mitt hjärta och jag påminns om när jag sov intill min mormor på sjukhuset för de sa att hon skulle dö den natten och jag sjöng alla visor för henne som hon sjungit för mig när jag var liten och jag sjöng och sjöng tills jag somnade av utmattning. Sen vaknade jag av att hon ropade mitt namn och solen sken och det var morgon och hon fick leva ett halvår till. Jag tror din mamma uppskattar Solägget, det är en sådan fin saga och nu får du ge tillbaka för att liksom sluta cirkeln. Jag sänder kraft och tankar till både dig och din mamma!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och du skriver rakt in i mitt :-) Tack för dina tankar med kraft och tack för att du ville dela med dig av minnet av din mormor. Det värmer och stärker mig, ska du veta. Mina tankar finns också hos dig och din familj i det ni går igenom nu.

      Radera
  3. Vad tråkigt att din mamma blivit sjuk! Jag jobbade en period på en rehabavdelning med just strokepatienter och det som slog mig var den oerhörda styrka som många av patienterna besatt. De kämpade så otroligt hårt trots att livet över en natt blivit så annorlunda. För både dem och deras anhöriga... Underbart att du och din mamma kan skratta tillsammans igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket för diina tankar och din hälsning, det är så fint att få:-) Känner verkligen igen kämpaandan hos mamma. Hon har en sådan järnvilja och den positiva livssyn hon alltid har haft, har inte lämnat henne.

      Radera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.