Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

19 maj, 2012

Tema: Faan!


I filmen Shadowlands säger man att ”Vi läser för att veta att vi inte är ensamma.” Ända sedan jag var liten har jag vetat att det är sant. Ända sedan dess har jag sökt efter böcker som har kunnat sätta ord på mina känslor åt mig, kunnat kommentera och komplettera det jag skrivit, sagt och tänkt.

Idag skiner solen och allt ser så där förljuget skirt och lyckligt ut som bara en försommardag kan göra när jag inte alls håller med den, utan är i ilskna sorgetankar. Så jag gick upp, klädde på mig och gick till biblioteket för att leta efter böcker på temat: ”FAAN!”
Jag valde Håpas du trivs bra i fängelset av Susanna Alakovski och Jävla John av Eva Dozzi. Vi får väl se om de får mig att känna mig mindre ensamt sorgearg.


6 kommentarer:

  1. Jag borde ju komma på någon bra arg bok men det gör jag inte. Håller på dig. Kram Helena

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket Helena, det är gott att veta att du håller på mig:-) Förhoppningsvis räcker de tunga böcker jag lånat till, så att jag söker efter böcker på tema "Hurra" nästa gång! Kram.

    SvaraRadera
  3. Vilket bra citat! Har sett filmen för längesedan men nu får jag lust att se den igen:-) Jag (som är bibliotekarie) märker ofta att människor liksom "skäms" för att berätta att de aldrig läser. Då känns det som om det blivit fel någonstans. Man ska inte läsa för att man måste, man ska läsa för att man vill. För att det kan vara alldeles magiskt att öppna en bok som känns som den är skriven bara för mig... Har du läst Mark Levengoods böcker? Förutom att hans titlar är de vackraste så tycker jag att mycket av det han förmedlar går rakt in i hjärtat. Jag hoppas att din sorgeilska ska hitta sin kanal och att du har en trygg axel att gråta ut mot!

    (Det blev ett fumligt och lite förvirrat, men ändock svar,i min blogg ang. blommor...:-))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har helt rätt, det är verkligen en sorg att det ska vara en skam att man inte läser...och en sorg att man inte har hittat den magiska nyckeln till litteraturens värld. Har inte läst Mark Levengood, men nu blev jag nyfiken! Ska kolla upp hans böcker. Tack för tipsen om blommorna, jättebra = )

      Radera
  4. Bra idé tycker jag, hitta böcker på temat FAAN när du känner dig så. We read to know we´re not alone...åh, vad jag älskar den filmen!!!
    Jag skrev ett inlägg om böcker för ett tag sedan:
    http://queenofkammebornia.blogg.se/2012/april/pippi-langstrump-i-sanboronbon.html
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm, det hjälper som litegrand = )Ska läsa det inlägget, det låter spännande! Kram!

      Radera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.