Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

08 maj, 2012

Konstigt

Förra gången min mamma låg på sjukhus var jag ett barn. Jag minns hur konstigt allting var, hur konstig hon såg ut där i sängen och hur konstigt det var att se henne där. Hur konstigt allting luktade, hon med. Hon luktade inte som mamma. Jag längtade till hon skulle komma hem så att jag nästan dog. Sedan, när det äntligen hände, hade hon ny frisyr. Jag slängde mig på sängen och grät en hel natt för att hon inte var sig lik.

Jag sitter på tåget hem efter att ha besökt min mamma på lasarettet. Nästan 30 år har gått sedan förra gången hon var inlagd och jag är vuxen nu. Men jag tänker att, ändå. Så mycket är detsamma. 

2 kommentarer:

  1. Ja, den där sjukhuslukten. Som inte går bort ens när man duschar eller tvättar kläderna. Det är som om den kryper under huden.

    Jag tänker på när jag var liten och min mamma klippte av sig sitt långa vackra hår. Min lillebror sprang och gömde sig och grät och grät och grät. Han vägrade prata med henne på flera dagar.

    SvaraRadera
  2. Ja, den där lukten är vidrig. Det är märkligt hur sitter som berget hur mycket man än skrubbar.

    Tänkte på det där med mammor. Är det inte något med dem som gör att de måste vara intakta? Världen kan rasa, men ens mamma måste vara likadan?

    SvaraRadera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.