Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

22 maj, 2012

Gunga mig!

Jag hade varit och handlat igår. Gick och stretade med tunga kassar från butiken. På vägen hem passerade jag en lekpark, i den lekparken finns gungor och i en av gungorna satt en liten flicka i blommig klänning. Hon gungade högt, högt upp mot himmelen och djupt, djupt ner i jorden, så att hästsvansen liksom svävade ett extra varv i solskenet och hennes röda skor flaxade. Jag gick där med kassarna tunga av diskmedel, sill och tomater. Plasthandtagens hopsnörpta rep skapade vita områden där blodet stramats åt i mina fingrar, och jag kände mig som hundra år allra minst. När slutade jag att gunga egentligen? När slutade jag att rusa fram så snart jag såg en gunga, kasta mig upp på den och gunga mig vild? När gick jag senast hem från en lekpark, solkysst och dan, med metalluktande händer märkta av gungornas kedjor, med byxor och skor fulla av sand efter alla gånger jag tagit sats och hoppat från gungan så långt det var möjligt? När slutade frihetskänslan i att själv kunna ta fart och gunga så högt jag ville, så att jag nästan slog runt, tjusa mig? Jag vet inte! Men det jag vet är att när jag äntligen kom att längta efter det, hade jag blivit åksjuk. Jag började må illa som en gammal räv och var tvungen att klättra ner illa kvickt för att inte kräkas. Men när jag såg den där flickan i parken, tänkte jag, att banne mig. Endera dagen ska jag ta mig ett åksjukepiller och bege mig till närmaste lekpark. Så om ni ser en gungande trettiofemåring högt upp i skyn kom fram och säg god dag, det kan vara jag. Allra helst om hon skrålar:

Ӏlskade tro mej
av allting jag lärt
ett enda att minnas
resten är ingenting värt
ena dagen i himmelen
nästa dag i skuggan av den…”
(Gunga mig av Eva Dahlgren)


6 kommentarer:

  1. Du är för härlig finaste du! <3

    SvaraRadera
  2. Fin betraktelse!! Fast jag gungar ibland och är också 35.. Det är kul att hoppas också!

    SvaraRadera
  3. Underbart! Gunga är härligt, jag har aldrig slutat och jag är över 40... Fint med din Lorangatanke, den fick mig att le. Jag längtar också efter att läsa om dem.

    SvaraRadera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.