Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

14 maj, 2012

Det händer på natten

Jag tänker på första gången jag var vaken en hel natt. Det var på Valborgsmässoafton och jag hade precis fyllt 15 år. Jag och mina vänner satt inlindade i filtar vid den falnande elden timme efter timme, och jag förstod inte att mina gympaskor var för nära glöden förrän det började lukta bränt gummi. Tänk när vi åkte hem dagen efter. Hur magiskt och konstigt allting kändes. Som om jag var mitt inne i en dröm fastän jag var vaken.

Jag minns en taxichaufför som körde mig till Arlanda en mycket tidig sommarmorgon för ett par år sedan. Han berättade för mig att han alltid ville arbeta natt. Han talade om hur mötena med människorna blev närmare, mer ärliga, hur tiden, världen följde en annan rytm. Hur andra, mjukare lagar rådde människor emellan. Det är sant.

När jag har möjlighet att välja mellan natten och dagen, väljer jag natten. Jag är vaken. Skriver. Ser på teve. Läser en bok. Ligger i soffan, pillar mig i naveln och funderar på allt och ingenting utan att någon stör. Tänker högt. Pratar i telefonen med andra som också är vakna. Bakar bröd att bjuda min älskade på innan han åker till jobbet på morgonen. Det brukar vara helt svart i lägenhetsfönstren på gården. De enda som tycks vara vakna är jag och en grå katt som smyger över asfalten och bland buskarna. Jag har aldrig sett den på dagen.


När jag var liten och mörkrädd och hade svårt att sova, brukade jag tänka på alla som var vakna på nätterna, som stekte hamburgare och sålde korv, såg till patienter och körde lastbil. Det fanns något trösterikt och tryggt i det. Jag kände mig inte så ensam. Andra människor var vakna och såg till att vanligheten fortgick, att inte spöken och mardrömmar hade tagit över världen. Nu är jag en av dem.



4 kommentarer:

  1. Jag håller med dig, natt är bra. Det är härligt när man kan få välja själv när man vill sova och när man vill vara vaken. Samhället är så inrutat efter en klocka som inte passar alla, som faktiskt inte passar så många alls...

    SvaraRadera
  2. Ja, det är på natten det händer! Det är då allt är som störst! När jag mår bra älskar jag nätterna, att sitta upp och skriva eller bara tvätta kläder. Vardagsmagi.

    SvaraRadera
  3. Tack för att du lämnade ett avtryck i min lilla blogg, det händer inte ofta! Åh jag är också en nattmänniska. Har alltid varit det fastän jag kan önska att jag vore en morgonmänniska. Det vore lite mer praktiskt så :) Men det är inte riktigt lika romantiskt, mystiskt och magiskt en måndag kl. 07.00 som en becksvart natt... tyvärr.

    SvaraRadera
  4. Jo visst vore det praktiskt att vara en morgonmänniska, jag har svurit många gånger över att så inte är fallet...Det finns också många som ser ner på en morgontrött själ, har jag märkt. Som om det liksom är lite finare att vara morgonpigg. Till dem brukar jag säga: "Tänk dig att på kvällen, när du är så trött att du är alldeles vimmelkantig, säger någon till dig: Jaha! Då ska du borsta tänderna, klä på dig, sätta dig på bussen och vara trevlig, social och effektiv på ditt jobb i 8 timmar."Förvånansvärt många har aldrig tänkt på det på det sättet : )

    SvaraRadera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.