Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

20 maj, 2012

Där är det sommar, men här inne är det höst


Så vaknar jag och allt det ilskna från igår är borta. Kvar är bara sorgen, den vemodiga. Sorgen över det som är, över det tunga som händer mig nu. Mig, mamma, min syster, mammas man, och många, många andra.

Ilskan i sorgen är borta och jag tar en promenad. Också idag skiner solen, men det gör mig ingenting. Det känns inte längre förljuget, det är okej. Vinden blåser bland maskrosorna som svajar och jag blundar när den blåser på mig. Blåst är mitt bästa väder. Det är något befriande med vindar, med kraften i det föränderliga, och jag tycker om det.

Jag promenerar längs de grusiga asfaltsvägarna och svänger fram och tillbaka med en gyllengul maskros, och jag tänker på dikten ”Gässen flytta” av Dan Andersson. Den har följt med mig, tröstat mig, ända sedan jag var barn.

När de gamla såren heta tära,
när din kind är vätt av ensamhetens gråt,
när att leva är att stenar bära
och din sång är sorg som vilsna tranors låt,
gå och drick en fläkt av höstens vindar,
se med mig mot bleka, blåa skyn!
Kom och stå med mig vid hagens grindar,
när de vilda gässen flyga över byn!

Den går på repeat i mitt huvud och jag tänker att det är som Olle Adolpson skriver i låten Trubbel: ”Där är det sommar, men här inne är det höst.”


6 kommentarer:

  1. Skickar dig en stor kram genom cyberrymden. Lite styrka från en människa du aldrig har träffat tidigare men som vill att du ska veta att du inte är ensam. Ni är inte ensamma. Vi tänker på er och hoppas att det snart kommer att kännas som sommar inom er också.

    Ta hand om varandra!

    Kram Lotta

    Ps. Och du, det är ok att var riktigt skitarg på livet emellanåt. Det rensar på något vis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack, det värmer verkligen. Så fint att se hur människor man aldrig träffat, skänker ord av omtanke och tröst. Det är vackert. På riktigt. Kram Frida. Var rädd om dig!

      Radera
  2. Blåst är bra. Vinden kan svepa bort allt svart och tungt. Jag gillar ett talesätt som säger: När det blåser gömmer sig de flesta i vindskydd, bara några få bygger väderkvarnar. Jag tror du är en sån som bygger väderkvarnar. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad fint att du ser det i mig! Det talesättet ska jag bära med mig. Jag har tänkt mycket på det sedan du skrev det, och jag har också delat det min sambo. Kram = )

      Radera
  3. Kära du, jag tycker att det är fantastiskt att du finner tröst i vackra ord! Inte alla har den gåvan... Hur är det med din mamma om jag får lov att fråga? Ja hur mår ni allihop? Jag har jobbat mycket med demens tidigare och det brukar man kalla för "de anhörigas sjukdom". Men jag skulle vilja säga att alla sjukdomar är lika mycket de anhörigas som den sjuke självs...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är sant, det är en skatt att kunna göra det och jag är lycklig över att ha fått den gåvan. Det händer att jag tar det för självklart, men det är verkligen sant som du säger, det är inte det, inte alls. Angående mamma, så...ja, det är sant, stroke är verkligen en anhörigsjukdom. Lyckligt nog har vi fått det stöd vi önskat av sjukvården, och både vi och mamma är trygga med och litar på att hon får det hon behöver. Sedan har vi varandra och också det betyder mycket. Någonting som är fantastiskt skönt att känna är också att mamma är otroligt positiv som människa och har en väldig kraft i sig själv. Vad fint att du frågar = ) Kram.

      Radera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.