Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

13 maj, 2012

"Båten är i sjön", sa Herbert.

”Men hej Herbert!” ropade en tant till farbrorn på andra sidan grönsaksberget i matvaruaffären häromdagen. ”Hur är det med dig?”

”Jo du, det är bara bra”, sa Herbert och fortsatte att välja bland kvisttomaterna. ”Båten är i sjön. Så det är bara bra.”
Och jag stod där bredvid en stund och tittade på grönsakerna, innan jag tog min korg och gick därifrån. Jag skulle behöva en båt att lägga i en sjö, tänkte jag. Någonting som fungerar som så:
Att allting är bra, när den flyter på.


5 kommentarer:

  1. Ja, allting är bra när det flyter på. Och ordnar det sig inte så ordnar det sig ändå. Och jag börjar lära mig bloggvärlden...vill jag läsa bra texter som får mig att le och bli lugn och varm så hälsar jag på hos dig. Det behövs fler som du i världen. Poetry to the people liksom!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så underbart! "Ordnar det sig inte så ordnar det sig ändå." Tack för dina fina ord om min blogg, jag blir så lycklig. Du ska veta att jag är så glad över att din blogg och du finns. Jag tänker att jag hälsar på hos dig när jag vill ha ord som gör det svåra vackert, mjukt och uthärdligt, och när jag längtar efter ord som lyfter fram lyckan och kärleken i vardag, glädje och sorg. Du är så fin på att ta i det sköra.

      Radera
  2. Vilken härlig reflektion! Och jag gillar Herberts braiga svar. Känner igen den från en del äldre i min närhet. De som upplevt ransonering och uppfostrat barn samtidigt som de slet på gården, typ. Inte så tillkrånglat alltså. Båten är i sjön- alltså är livet helt okej!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det ett braigt svar = ) Denne för mig okände Herbert fick mig att stanna upp och ta mig en titt på vad som faktiskt hjälper mig att fungera i tider när det är tungt, vad min "båt" består av: Skrivandet. Vännerna. Min älskade.

      Radera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.