Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

31 maj, 2012

Åskan


Alla som känner mig vet hur intensivt jag hatar kyla och slask, gråväder och dass. Att jag, större delen av året, längtar efter solen, energin, ljuvligheten i den.


Men jag tycker också mycket om störtregn och hagel, åska och blåst. Väder som rensar ut, befriar och bestämmer, visar vart skåpet ska stå, säger: "Hej, så här är det bara, okej!"

Inget mankemang hit eller dit. Inga tveksamheter. Inga obeslutsamheter. Inga:"Paraply eller soltopp?" "Tjockjackan eller tunnjackan med tjocktröja? Hm." Ingenting sådant.

Idag orkar jag inte med några veligheter. Inte på några villkor, inte på några fronter alls. Idag längtar jag efter åskan. Idag vill jag sitta på balkongen med min älskade medan regnet öser ner och hela himmelen exploderar i blixtar och pang. Idag vill jag känna att vädret gör det uppror mot livet som jag inte orkar och kan, jag vill att det ska göra det åt mig. Så jag hoppas innerligt att åskan kommer, så innerligt önskar jag det.








8 kommentarer:

  1. Jag kan verkligen känna igen mig i den känslan. Ibland är det som om vädret bara inte stämmer. Som när det händer något alldeles hemskt och solen skiner och alla bara lever på. Då blir jag som förvånad, tänker att det borde regna sådär alldeles väldigt just nu. Jag hoppas att du får ditt åskväder. Jag hoppas verkligen det. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det knepigt! Och visst är det märkligt hur förvånad man blir när det sker! Kram

      Radera
  2. Det är så befriande med åska, så mäktigt, så härligt. Vi bor precis intill sjön så när det åskar här så åskar det rejält och ofta går åskan runt standkanten så den kan komma och gå. Ibland skallrar rutorna. Jag har älskat åskan sedan jag var liten. Jag ville springa ut i gummistövlar och sydväst och bli ett med universum liksom. Oktober - mars däremot, kan vi gärna stoppa in någonstans mellan maj och juni tycker jag. Gegga, kyla och mörker - nej tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller verkligen med dig! De månaderna skulle göra sig så oändligt mycket bättre där!

      Radera
  3. Åå vad jag älskade allt det där du skrev, var som hämtat från min hjärna, där det ofta är som ett oväder, för att inte säga ett totalt kaos, där stormarna har rivit med sig allt man byggt upp, och man sätter sig ner och ser sig omkring och bara orkar inte försöka bygga upp allt igen för oros molnen finns där omkring hela tiden och stormen är nära, så nära hela tiden.. Finaste frida, du är bäst! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finaste du:-) Tusen tack för din hälsning! Jag läste dina ord i natt, när det kändes precis så där ovädrigt inuti som du beskrev,, och det var så skönt att du, någon annan än jag själv, satte ord på mina känslor. Kärlek till dig, du fantastiska människa!

      Radera
  4. Massa kärlek till dig med vackraste frida.. Kom tillbaka till norrland igen. Jag vill spela teater skriven av dig. Jag vill vara någon annan än mig själv en stund. Inte fly från mig själv och livet men bara få vara i den där magiska världen igen, och älska allt som finns just där och då, just i det ögonblicket.. Någon frågade mig för några dagar sen om jag kunde plocka fram något av mina bästa minnen, något som gjorde att det kändes så där varmt och skönt inuti. Jag blundade och just då var jag tillbaka där, på andra sidan bron..minns när jag och jocke skulle spela den där andra du skrev, 116cm den var också helt fantastisk, jag hade så gärna vilja göra den, men tyvärr blev det ju inte så när jocke flyttade och allt. Hela du är magisk frida, glöm aldrig aldrig bort det! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken lyckohälsning rakt in i mitt hjärta, vackra du. Det betyder massor för mig. Jag är också så glad över att du har arbetat med mina manus, därför att du gör det så vackert, med hela ditt hjärta. Också du är magisk och du får aldrig, aldrig någonsin glömma bort det! <3

      Radera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.