Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

12 maj, 2012

Äntligen ännu en premiär av musikalen "äR"!

Den 17 och 18 maj på Dieselverkstaden i Sickla, spelas musikalen "äR" av Mälardalens högskolas musikalstudenter. Jag minns när jag skrev originalmanuset till "äR". En av teaterpedagogerna, Sara-Kajsa Lundgren, som arbetade på Kvartersteatern i Norrköping, kontaktade mig och frågade om jag kunde tänka mig att skriva något för en grupp hon jobbade med. 

Det var första gången jag fick frågan om att skriva ett manus med givna förutsättningar. En enaktare skulle det vara. Tretton skådespelare. Gärna med ett ämne som passade tonåringar. Jag visste också att jag ville skapa karaktärer som kunde spelas av såväl kvinnor som män. Jag har aldrig förstått poängen med att bestämma om en karaktär ska spelas av en man eller en kvinna, om det inte tillför något till historien. Däremot finns det en poäng med att den skådespelare som passar bäst för rollen, gör den.

Jag var arbetslös just då. Gick på någon slags arbetsmarknadspolitisk åtgärd som i  folkmun kallades för vuxendagis. Jag undrar om valet av pjäsens tema ”Identitet”, hade varit så givet om det inte hade känts som om vuxendagiset gjort allt för att sudda ut min egen. Karaktärerna blev en spegling av min livssituation och av de människor jag mötte. Där fanns känslor av att ha ägnat ett helt liv åt en karriär man aldrig ifrågasatt förrän man blev arbetslös och upptäckte att all den kunskap man skaffat sig, visade sig sakna värde. Frustrationen över alla val som skulle göras i stort som smått, utan att man visste vad de skulle leda till. Funderingen kring den egna identiteten, vem man är i relation till sig själv och till andra när man inte längre har ett arbete att gå till, och den känsla av utanförskap det kan väcka.

Nu låter det som om "äR" är en historia som handlar om arbetslöshet. Det är det inte. Men det faktum att jag var arbetslös väckte frågor, tankar och känslor som återspeglas i "äR". I Musikalkalendern står det att: ”äR behandlar vilsenhet och ensamhet med en stor dos hjärtlighet och humor. Genom samspel mellan grannar och stadsfolk, möts och skapas nya identiteter. Hur vet jag vem jag är och vem jag vill vara, när min granne ser någon helt annan? äR handlar helt enkelt om det vardagliga bekymret att vara.” Det stämmer riktigt bra.

"äR" har spelats som teaterföreställning vid ett flertal tillfällen, nu senast av en grupp ungdomar på  Kulturskolan i Gävle. Ibland har jag skrivit till karaktärer för att den grupp som önskat göra pjäsen har varit större än rollistan, ibland har jag skrivit ut karaktärer för att gruppen har varit för liten. 2006 kom Musikteatergruppen Latadana med ett nytt förslag som jag genast tackade ja till. Under ett mailmaraton utan dess like mellan mig, kompositören Johan Larsson och librettisten Hanna Larsson, skapades en musikalversion av "äR". Den har satts upp två gånger tidigare och nu är det dags igen. Jag var inbjuden till ett genomdrag av föreställningen häromdagen och det var så roligt att återse karaktärerna och höra musiken. Mälardalens högskolas musikalstudenter har skapat en fantastiskt fin version av "äR". Varm, empatisk, äkta, humoristisk och närvarande. Gå och se den, det är den verkligen värd.

Boka biljetter genom att skicka ett mail till musikalen.ar@gmail.com. Ange antal biljetter du önskar boka, namn och datum. När du får en mailbekräftelse på detta finns biljetterna bokade i ditt namn. Biljettpriset är 50 kr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.