Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

22 april, 2012

Vilken stentyp är du?

Vid vägkanten satt en stor reklamskylt: "Vilken stentyp är du?" Jag har aldrig funderat över vilken stentyp jag skulle vara. Andra slags typer har jag ju klurat på. Vilket djur till exempel. (Katt som ägs av snäll familj på landet.) Vilken typ av filmstjärna jag skulle vara. (Dött lopp mellan Natalie Portman och Kate Winslet.) Vilken stentyp jag är har jag aldrig funderat på, men nu när frågan ändå är väckt...En rödaktig sten, skrovlig på ena sidan och len som en gammel tantalisa på den andra. Bitvis bucklig, bitvis slät i kanterna. Liggande i strandkanten av ett hav, ömsom vilsamt vaggad fram och åter, ömsom förlorad i vågskummet där. Långsamt slipad lenare av sandkornen och snäckskalen.

6 kommentarer:

  1. Frida! Din blogg är så himla mycket du i språk och filosoferingar. Det får mig att sakna dig! Och tänka på den där monologen du skrev åt mig en gång. Nog bland den mest abstrakta text jag framfört på scenen. På ett bra sätt alltså!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack gamla vän:-) Och jag saknar dig, har tänkt på dig ofta ska du veta! När saker och ting har lugnat ner sig, vore det så himmelens roligt att träffas! Kram:-)

      Radera
  2. Vad fint du skriver. Ska också tänka på vilken sten jag är.

    Kram Helena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket, vad glad jag blir:-) Vad kom du fram till, vilken sten är du? Kram Frida.

      Radera
  3. Hej!

    Hittade hit till din fina blogg via Den vassaste kniven. Gillar ditt sätt att skriva och kommer definitivt att kika in igen.

    Kram Lotta

    Ps. Det där med vilken stentyp jag är får jag allt ta mig en funderare över. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lotta! Vad roligt att höra att du tycker om min blogg, tack :-) Blir nyfiken på vad du är för en sten:-) Kram Frida.

      Radera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.