Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

07 april, 2012

Tuppen är död!

Jag var sju och hade ritat den finaste påsktuppen ever.
Inte då, tyckte min folkilskna skolfröken med de stålblå ögonen.

”Den har för små fötter”, sa hon, och pekade på min teckning med sin lackade fingernagel. ”Den skulle aldrig kunna hålla balansen i verkligheten.”

Så tog hon ett sudd och raderade ut tuppens fötter. Sedan ritade hon dit ett par rejäla, fotriktiga av mer proportionerligt slag.

”Vilken fin tupp”, sa mamma när hon såg teckningen.

”Det är inte min tupp”, sa jag mörkt. ”Det är frökens.”




Med detta önskar jag er en riktigt glad påsk allesammans och passar samtidigt på att lära er den gamla påskdängan ”Vår tupp är död”, i ny tappning. Den går med fördel att sjunga i kanon och vill man inte sjunga kan man dricka påsksnaps till den, tänker jag:

”Frökens tupp är död, frökens tupp är död. Frökens tupp är död, frökens tupp är död. Han kan inte sjunga kockodi kockoda, han kan inte sjunga kockodi, kockoda. Kocko kocko kocko kocko di kocko da. Kocko kocko kocko kocko di kocko da.”

8 kommentarer:

  1. Låter sim en fröken på 80-talet. Stackars dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. O ja! Och av den gamla skolan! "Nya hus behöver inga stöttor!" röt hon om man dristade sig till att vila hakan i händerna med armbågarna mot bänklocket. En riktigt arg tanta var det!

      Radera
  2. Tina kusin08 april, 2012

    Hade ni bänklock!? :-O

    SvaraRadera
    Svar
    1. O ja, kära du, så gammal är jag;-)

      Radera
  3. Usch, och såna var med och formade vår generation!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja...man får hoppas att de är en försvinnande art!

      Radera
  4. Usch vilken dum och snipig skolfröken. Var hittade man dem, och vem kom på att de skulle sättas i skolan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag ofta frågat mig! Riktigt elak kunde hon vara, och skrämde och hämmade många av oss, verkligen.

      Kram!

      Radera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.