Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

14 april, 2012

Stackars hon som aldrig gråter fast hon släpar på ett höghus

Jag satt bredvid en liten tant på bussen. Hon berättade att hon hade bott i sin lägenhet i fyrtio år, men hon ville ingenting hellre än att flytta.

”Det har jag velat i många år! Men det går inte”, sa hon. Hon väntade på att lägenhetens värde skulle maximeras.

Det gick inte att nå hennes tankar, med ”man lever bara en gång” och allt det där. Hade hon väntat så länge kunde hon vänta lite till, tyckte hon, innan hon plingade och gick av.

Och egentligen. Vad hade jag kunnat säga? Inken tinken. Jag som har flyttat uppåt trettio gånger och ständigt har en inre flyttkartong öppen, uti fall att, för endera dagen.   


Ja stackars han som aldrig gråter
fast han släpar på ett höghus
Vad är det ingen ska få se
som ingen inte redan sett
och vart ska det där huset
Ur: ”Stackars” av Lars Winnerbäck


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.