Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

28 april, 2012

Shadowlands

Jag går upp och nerför stentrappor, fram och tillbaka över sjukhuskorridorens mjuka plastmatta. Sitter på bänkar, sitter på stolar. Spritar händerna. Öppnar tunga, breda, vadderade dörrar. Tänker på mannen i "The terminal." Han som bott på en flygplats sedan 1988. Jag tar hissen till våning fem. Biblioteket. Den hemkära doften av böcker. De kategoriserade hyllorna. Tystnad. Inga pipande larm. Inga lampor som blinkar. Sjunker ner i en fåtölj, låter tofflorna glida av fötterna. Tänker på C.S Lewis ord i filmen "Shadowlands":"Jag läser, därför finns jag." Så då gör jag det.

4 kommentarer:

  1. Åh, den filmen är ju en av de allra bästa! Jag tycker så mycket om när han säger något som är ungefär: Part of the pain then is part of the happiness now...eller om det var tvärtom... iaf menar han att lyckan och sorgen är så intimt förknippade med varandra. Harry Martinson skrev att "Varje djup sorg har förlorad glädje till föremål. Tappa inte bort denna riktning. Låt inte sorgen glömma sitt ärende. Sorgen är den högsta äran glädjen kan få." Det är ju samma sak. Visst är det vackert? Har man aldrig varit lycklig så har man ju ingenting att sörja och sörjer man så sörjer man ju någon eller något man tyckt om. Tänk vad många tankar som väcks av ord...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frk Frida Fortissima30 april, 2012

      Verkligen. Jag älskar den filmen. Jag vet inte hur många gånger jag sett den eller återvänt till dess tankar när jag behövt. Tack för Harry Martinsons ord. De var nya för mig. Nu har jag ännu fler meningar att hämta styrka och tröst genom när dagarna är mörka.

      Radera
  2. http://queenofkammebornia.blogg.se/2012/april/vemod.html

    Jag har länkat till dig i mitt senaste inlägg, hoppas det var ok :)
    Sov gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, det är klart att det är ok = ) Jag blev så glad. Tack!

      Radera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.