Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

26 april, 2012

Om Märta

Min granne hette Märta. Hon hade glasögon, kopparstick på väggen och grått, permanentat hår. Hon hade snörskor med små hål i och trasmattor där fransarna låg kammade åt rätt håll. När jag ville hälsa på, gick jag bara över gräsmattan, uppför trappan och in i hennes kök. Som jag minns det var Märtas köksfönster alltid öppet och hennes kökskranar alltid blanka. Som jag minns det åt vi alltid köttbullar, potatis, lingon och brunsås. Som jag minns det var det alltid sommar och diskhandduken hängde på tork på fönsterhaken. Jag vet att det var Märta som lärde mig att göra krullsnören på födelsedagspaket. Jag vet inte när jag blev för gammal för hennes kök.

2 kommentarer:

  1. Jag tänker att Märta var lite som tant Berg och du var lite som Lotta på Bråkmakargatan och jag tänker att alla barn borde få ha grannar som tant Märta. Sen tänker jag att det är spännande med text och vad som väcks till liv i våra hjärnor när vi läser, för jag börjar tänka på min mormors kök och jag känner doften av nybakad rulltårta och jag ser gardinerna fladdra lite i vinden för att fönstret är öppet och jag hör radion som står på och det doftar pelargon. Sen tittar jag upp och jag sitter i min soffa och det är gråmulet ute, men solen börjar titta fram.

    SvaraRadera
  2. Visst var det så. Jag var hemma hos henne nästan varje dag. Hon läste böcker för mig. Jag fick blanda fritt bland torrvarorna och komponerade rätter av hårda makaroner, risgryn och mjöl. Tack för att du tog med mig till din mormors kök. Det är spännande hur vi kan väcka minnen till liv med hjälp av det skrivna ordet, det är det verkligen.

    SvaraRadera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.