Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

19 april, 2012

Matteprov

Den här veckan har jag pluggat och pluggat till fredagens prov. Det är det första matteprovet sedan jag gick i gymnasiet. Då hade jag kommit till en punkt när jag inte orkade försöka mer. Jag struntade i matten. Skolkade. Tog långa promenader i korridorerna, gick och fikade, skrev. Jag gav upp. Jag ville inte, vägrade vara den där lilla tjejen som jag var hela grundskolan. Hon som satt på mattelektionerna med tårarna brännande bakom ögonen. Hon som räknade, suddade, räknade igen, skämdes för att hon inte förstod. Hon som låste in sig på toaletten och grät efter matteproven. Hon som hade velat ropa:


”Nej! Stopp! Jag förstår inte! Kan du ta det från början?”

När läraren hade en genomgång på tavlan. Men hur skulle den lilla tjejen som var jag, ha vågat säga att:

 ”Nej, jag menar inte bara det där talet. Jag menar, kan du ta om alltsammans? Jag kan inte minnas när jag senast förstod.”

Nu läser jag matte igen. Jag är varken barn eller tonåring. Jag är vuxen. Jag vågar fråga. Jag vågar göra fel. Jag läser i min egen takt. Jag sitter och räknar hemma vid köksbordet, lyssnar på musik och dricker te. Jag jublar högt när jag räknar rätt. Jag dunkar knytnäven i bordet och svär när det går åt pipan. Det går framåt och det går bra. Ibland är det till och med roligt. Men jag är ändå nervös för det där himla provet. Jag är rädd för stämningen i den tysta salen, suckarna, de skrapande stolarna från dem som blir klara på en halv sekund. Jag är rädd att det ska få all kunskap och allt självförtroende att flyga ut genom huvudet och försvinna som det alltid har gjort.

Jag tänker att jag måste klara att hålla barnet och tonåringen i mig borta mellan klockan nio och tolv på fredag, när provet äger rum. Komma ihåg vem jag är idag. Jag önskar att jag kunde bjuda hem matteläraren på te och göra provet i köket istället. Så kunde jag baka kakor och multiplicera och dividera bråktal och potenser, med hjälp av ägg, kanel och mjöl.


4 kommentarer:

  1. Hej Frida, jättebra blogg du har.
    Känner igen mig i det du beskriver ovan... för mig var det samma sak i skolan med matten, och sedan gick det rätt bra med matten på komvux till min stora förvåning och glädje.
    Lycka till idag.
    Hälsningar Maria (Jacob och Sofies mamma)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack Maria, vad glad jag blir att du gillar bloggen :-) Ja, matte verkar verkligen vara ett spöke för många av oss. Jag hoppas att jag har samma lycka som du hade på Komvux! Så här långt känns det riktigt bra i alla fall:-) Allt gott! Vad roligt att du kommenterade:-)

      Radera
  2. Nice, antar att du har klarat dig, kan man få lite hjälp av dig då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa du, om det vore så väl! Just det matteprovet klarade jag faktiskt, men jag har fortfarande några kvar = )

      Radera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.