Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

15 april, 2012

Ljugarbänken

På min mormor och morfars lantställe fanns en bänk på altanen. ”Ljugarbänken” stod det på den och jag såg på den med förtjusning. En frizon för lögner, något så genialt! Jag satt där ibland och njöt och blåljög så att det sprutade ur öronen.

Vore det inte finurligt att placera ut sådana där ljugarbänkar lite här och var i vårt gemensamma samhälle? Så kan folk slå sig ner och ljuga av sig när lögnerna blir för stora för att bära inom sig, när man vill låtsas vara någon annan en stund eller bara lite grand så där ändå för husbehov, när lusten faller på.

Då skulle folk kanske ljuga lite mindre för varandra också. Och andra runtomkring skulle veta att ”Jaha, där sitter tant Bengtsson och ljuger, det var en hiskelig historia hon dukar upp, men skrämd blir jag inte, för det är bara hittepå.” Till exempel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.