Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

05 april, 2012

Hundtricket

Igår sken solen och alla hundar fick ha långmöte och hänga i gäng, utan att deras mattar och hussar stretade tag i kopplet och ville ha med dem hem innan de knappt ens hade börjat.

Det finns vissa informella klubbar dit det går att skaffa sig en direktbiljett. En sådan klubb består av hundägare och deras hundar. När jag växte upp hade vi tre hundar hemma, och därmed en självklar plats i kvarterets klubb. Jag lärde mig snabbt vilka hundar som våra kunde hänga med och vilka vi skulle undvika. Vilken kennel de hundar som var av samma ras som våra kom ifrån och av vilka ägare man kunde få råd om utställningar, lydnadstävlingar eller agility. Det var fint, gott så.

Men de enda jag verkligen minns, är den trötta, gamla farbrodern med sin trötta, gamla airedaleterrier. De gick så långsamt, så långsamt bland kottarna och barren på de gatlyktekantade gångvägarna i skogsområdet vid vårt hus. Jag tänkte alltid att farbrodern och hunden såg lite dammiga ut, och på deras ögon. De var lika snälla, lika gamla.

Så en morgon var farbrodern och hunden bara borta, och jag såg de aldrig mer. Jag tittade efter dem ett tag, undrade lite grand, sedan bleknade vanan och de försvann.

Men sådana dagar, när jag går förbi hundmöte efter hundmöte på min promenad, kommer de tillbaka. Den dammiga farbrodern i sin mossgröna rock, och hans dammigt, tufsiga airedaleterrier.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.