Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

30 april, 2012

Födelsedagspaket

Födelsedagar kommer i så många olika former, papper och färger, precis som paket.

Som min elvaårsdag. Den födelsedagen var som ett skirt, grönt paket, invirat i spretande silvertrådar rätt upp i himmelen. Det paketet var solskensmorgon och knastrande grus mot cykeldäck och flyga genom världen.

Eller som min tjugoårsdag, när jag lurades ner till stortorget i Gävle i tron att jag skulle gå på bio, men där stod Kristin. En av mina bästa vänner i universum, min valda syster, som jag saknat så innerligt månad efter månad och som jag trodde var kvar i Paris.  Den födelsedagen var som ett stort, fjäderlätt paket. Färgen var röd och varm och fylld av energi, skratt och trygghet som räcker ännu.

Sedan finns det födelsedagar som kommer i form av illa inslagna svarta paket, med trasiga kanter, hörn som spretar och alldeles för mycket tejp. Det är gånger då födelsedagen inte alls är vad man önskat sig och när kvittot för att returnera varan är hopknycklat, bortblåst eller slängt. Som gårdagens födelsedag. Den var ett sådant paket.

Men sedan, på kvällen, märkte jag att jag fått ännu ett paket. Det var litet och rektangulärt. Färgen var ljust lila, kortet adresserat med miljoner namn. Från vänner, vänner och åter vänner. När jag lyfte på locket fann jag att det innehöll värme, kärlek och hopp.

Ps! Läs gärnaQueen of Kammebornias vackra, starka text "Vemod". Den skär i själen och tröstar på samma gång. Ds.

1 kommentar:

  1. Tack Frida! Du vet inte hur rätt du hade. Jag har åter länkat till dig.

    http://queenofkammebornia.blogg.se/2012/may/vemod-blir-till-sorg-1.html

    SvaraRadera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.