Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

06 april, 2012

Det händer plötsligt!

En gång när jag var liten, kom det en författare på besök till skolan. Fråga mig inte vem det var, för det har jag glömt bort för länge sedan, men en sak minns jag, och det var att han sa:

”När ni skriver nu, tänk då på att vara försiktiga med att använda ordet plötsligt. Det är egentligen väldigt få saker som händer plötsligt.”

Imorse när jag läste igenom ett manus jag håller på att jobba med, såg jag att jag hade använt ”plötsligt” i en dialog. Då slog det mig att jag fortfarande begränsas av den där författarens råd när jag sitter och skriver, utan att ens ha funderat över om han hade rätt. Så jag bestämde mig för att försöka hitta tre saker som hände plötsligt inom loppet av fem minuter, och se på fan:

1.       Tidningen kom.

2.       Jag nös.

3.       Jag upptäckte ett hål i min vänstra strumpa.

4.       Jag insåg att författarens råd var strunt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.