Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

21 april, 2012

De små tingens gud

När jag var liten tänkte jag att alla saker levde. Att inte bara mina dockor hade känslor, utan även saker som tapeterna, sopborsten och mina föräldrars gamla unicabox i plåt. Det var många ting vars känslor kunde bli sårade och som kunde känna sig bortglömda och oönskade. Jag var på loppis idag. Jag gick där och tittade bland gamla virkade dukar, plåtburkar och kaffebryggare. Jag kunde inte låta bli att undra. Om de tänkte på något, och på vad det i så fall kunde tänkas vara.

6 kommentarer:

  1. Kanske den verkliga orsaken till att det är så svårt att rensa ut bland alla sina saker :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! Dessa besjälade ting häftar sig fast som plåsterliknande spöken;-)

      Radera
  2. Ja! Precis så var(är?)det!!! Viktigt att vara rättvis bland hårspännen, strumpor, pennor och leksaksilar. Om man smäller i en dörr; blir den ledsen då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Till exempel måste jag fortfarande be datorn om ursäkt och klappa lite på den om jag har svurit och förbannat den vid något tillfälle, annars är jag helt säker på att den kommer att hämnas på mig;-)

      Radera
  3. Visst är det spännande att tänka på vad olika gamla saker har "sett" eller "hört". Eller vad gamla väggar i gamla hus har "sett" eller "hört". Det kan nästan kännas svindlande. Då förstår man det gamla talesättet - om väggar hade öron :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jovisst är det så :-) Det är som att man kan komma in i en helt tom lägenhet och känna att den har frid och ro i väggarna, eller kanske oro. Det är svårt att sätta fingret på vad det är och det går inte att förklara varför man känner sig mer välkommen i vissa lägenheter än i andra...tänker jag.

      Radera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.