Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

13 april, 2012

"Är du lycklig?"

En gammal vän till mig hade för vana att fråga: ”Är du lycklig?” i tid och otid.

Jag visste aldrig riktigt vad jag skulle svara. Det är för stort. Det kräver en eftertanke man sällan mäktar med så där i stunden, när man stöter ihop kånkandes på matkassar i affären. Hur menade hon egentligen? Lycklig, på vilket sätt? Som om det gick bra med skrivandet? Eller kärleken? Eller att det mesta kändes helt okej, just idag?

Man svarar liksom inte att man är lycklig, bara så där. Men för det mesta sa jag ändå: ”Jovisst, jaadå,” för vad hade jag annars kunnat göra? Man svarar ju inte heller att man är olycklig, bara så där. Eller att man är ganska lycklig eller olycklig. Hur skulle det se ut?

Samtidigt. Jag kunde ju ha frågat. Helt enkelt. Inte gjort det så innerligt svårt för mig själv. Undrat vad hon menade mer specifikt, istället för att yvas så dant över det.

Som pojken jag mötte förut idag. Han stannade upp, sandig och glad efter min framslängda hälsningsfråga, undrade:

-          Vad är ”läget”?


4 kommentarer:

  1. Tina kusin13 april, 2012

    Jag brukar fråga folk det. Folk som jag kände/känner väl och bryr mig om men inte har pratat med på ett tag. Eller folk jag pratar med hela tiden men vill att de ska fundera på svaret. Oftast menar jag "hur mår du" vilket ju egentligen betyder så mycket mer än "hur är din fysiska hälsa". Och det blir konstigt att säga "hur mår du, egentligen?". Oftast vill jag att min vän ska tänka och känna efter och komma fram till att ja, generellt är jag nog rätt lycklig. Livet är mer lyckligt än inte.

    Puss!

    SvaraRadera
  2. Åh, tack för att du kommenterade! Det är så spännande att höra vad människor laddar den frågan med. För mig har den en helt annan tyngd än besläktade frågor som till exempel "Hur är läget?" eller "Hur är det med dig?" Just därför kan den vara väldigt förvirrande att få, särskilt om jag märker att den som frågar egentligen inte riktigt har tid att vänta in svaret. Dessutom tycker jag att det är svårare att svara lite svävande eller att dra till med en vit lögn till svar på frågan om jag är lycklig, än på andra frågor av liknande karaktär.

    Puss och kram = )

    SvaraRadera
  3. Tina kusin16 april, 2012

    Det är därför den är bra ;-) Men jag håller med dig om att man inte får ställa den om man inte har tid att vänta in svaret. Eller om man egentligen inte bryr sig. Jag menar den alltid!

    SvaraRadera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.