Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

29 mars, 2012

Allt detta te istället för ett urtidsvrål

När jag gick i gymnasiet hände det att jag låg i min säng på kvällarna och låtsades att jag kom till skolan en dag, ställde mig vid plåtskåpen i trapphuset där det ekade som mest, och bara vrålade till trycket över bröstet försvann.

Det gjorde jag inte. Istället gick jag inte till skolan alls. Drack tekopp efter tekopp med mina tjejkompisar. Övade mig på att prata om livet.

Nog gav det träning i kommunikation och krishantering, nog knöt det vänskapsband och nog var det bra. Nog är det viktigare att få de lärdomarna för livet än de betyg som jag faktiskt pluggade in sedan. Nog är det så.

Men ibland, som idag, när jag slitit mer än vanligt med Komvuxs mattekurs, undrar jag:
Vad hade hänt om jag, vi, hade tillåtit oss att urskla ur oss ett riktigt urtidsvrål så att fönsterrutorna och marmorgolven rasade, i alla fall då och då?
Så att vi hade hörts, synts, tagit den platsen, istället för att gå därifrån.

1 kommentar:

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.