Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

31 mars, 2012

Pretty, pretty please!

Idag vill jag hylla alla de vackra, fantastiska, underbara kvinnor som är mina vänner och sådana skatter, och som burit mig genom de mörkaste dalarna i mitt liv. Dessa kvinnor som är så olika sinsemellan, men som ändå delar de egenskaper jag skattar så högt:

Mod. Klokskap. Empati. Värme. Lojalitet. Solidaritet. Förmågan att skratta när det blåser snålt.

Där finns dock något mer som förenar dem och som också jag bär på. Någonting som gör mig så himmelens ledsen och frustrerad, något jag vill slänga åt helvete. Något jag vill leta mig in i deras själar och tvätta bort, vädra ut, renskrubba väggarna ifrån och en gång för alla slunga ända ut i världsrymden, vråla:

HEJDÅ!

Det är den förlamande självkritiken. Det ständigt dåliga samvetet och rädslan för att inte räcka till. Det är den där förbannade, eviga skulden.

Idag säger jag som Pink I låten “Perfect”:


Jag säger det idag och alla andra dagar, och jag önskar att det räckte.

Kan vi inte bara bestämma att det räcker?

En gång för alla?

Nu på en gång?

Vi gör det tycker jag. Vi skiter i all den där skulden, självkritiken och det dåliga samvetet. Vi struntar i dem och så dricker vi vin och käkar tårta.

6 kommentarer:

  1. Jaaaaa! Jag är fullständigt på. Älskar det du skriver! Du underbara människa. Tack för att DU finns i mitt liv!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbart! Då säger vi det! Och tack för att DU finns i mitt liv,min vackra vän = )

      Radera
  2. Ok! Jag e me! För jag klara't... I alla vin å tårta! ;-) love!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt! Å tårta blire lätt. Jag kan baka!

      Radera
  3. Ja! Jag är på! Jag vill ha tårta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självfallet! Här är det inget knussel inte! Ingen mannamån, lika för alla;-)

      Radera

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.