Etiketter

Betraktelser (160) Barn (37) Skrivande (28) Teckningar (9) Teater (6) Musikal (2)

29 mars, 2012

Idag hatar jag dig. Imorgon är det någon annan.

Alla som någon gång har satt sin fot i en skola har sett det. Klottret på skåp, toaletter och bänkar. Inkarvade bokstäver med namn på dem man hatar, som ska dö, som är horor.

Ikväll, som så många andra kvällar, surfade jag runt på nätet, läste kommentarer, bloggar, facebookinlägg. Ikväll som så många andra kvällar, blev jag ledsen, arg och trött. För det där klottret jag talade om, det finns inte bara i skolorna där barn och ungdomar går, det finns överallt. Jag lever i en värld där vuxna människor sitter bakom sina dataskärmar och hotar och hatar. Jag lever i en värld där man istället för att ta debatten och diskussionen med sina meningsmotståndare, väljer att förnedra och skrämma. Jag lever i en värld där man inte behöver stå för att ord kan skada en annan människa. Där den som ger sig in i leken får leken tåla, är man dum nog att skapa debatt, får man också vara beredd på att få stryk. Få stryk, bli hotad med våldtäkt och med döden.

Det är lättheten i det som skrämmer. Det är känslan av:

”Ta det inte personligt. Idag hatar jag dig, imorgon är den någon annan.”

Det är en värld där orden urvattnas, där man kan spamma sitt hat och hinna med att hota och trakassera så gränslöst många människor i en grisblink. Människor man aldrig kommer att träffa. Människor man aldrig behöver se i ögonen. Människor man glömt i samma sekund som man postat sin kommentar, sin blogg, sitt facebookinlägg, klappat igen datorn och återgått till sitt. Det är en värld där det inte längre är den förvrängda handstilen på toalettväggen som maskerar, utan rätten att vara anonym. Men det är samma krafter som i skolorna. Samma mobbning. Samma märkligt självpåtagna rätt att hota och förnedra en annan människa, därför att man stör sig på dennes blotta existens. Helt enkelt.

Jag lever i en värld där detta inlägg bara är ännu ett på samma tema, ett i mängden, ett i bruset, men jag kan inte låta bli att skriva det, för jag vet inte vad jag annars ska göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

OM frk. Frida Fortissima

Bakom bloggen och företaget frk. Frida Fortissima finns jag, manusförfattaren Frida Mellström, född - 77. Jag har skrivit för bland annat radioteatern i P1, musikal, musikteater och utomhusteater. Jag skräddarsyr också manus efter beställning. För att komma i kontakt med mig, skriv till frkfridafortissima@gmail.com

AKTUELLA SAMARBETEN OCH FÖRESTÄLLNINGAR

Under hösten 2014 arbetar några elever vid estetiska programmet i Sollefteå med "När ska man börja le?" som jag har skrivit manus till. Manuset är en omskriven version av det som har mött läsare på Dramalabbets "Färskpressat". Föreställningen spelas i februari 2015. Regisserar gör Sara-Kajsa Lundgren.